تظاهرات ضد دولتی در ونزوئلا به خشونت کشیده شد

معترضان در ادامۀ تظاهرات ضد دولتی در ونزوئلا برخی از مسیرها را قرق کردند.

تظاهرات ضد دولتی در پایتخت ونزوئلا با حرکت معترضان در مسدودکردن مسیرها و دخالت نیروی پلیس به خشونت کشیده شد.

معترضان ضد دولتی در تظاهراتی جدید در ونزوئلا، سوار بر خودرو، موتورسیکلت و اسب، مسیرهای تردد را مسدود کردند.

نیروی پلیس برای متفرق کردن تظاهرات کنندگان و جلوگیری از این اعتراض که روز شنبه در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، برگزار شد، از گاز اشک‌آور استفاده کرد.

در همین حال، نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا، در سخنرانی اخیر خود در روز شنبه گفت بحران سیاسی-اقتصادی جاری و شکاف و دودستگی در این کشور با مشارکت ملت در انتخابات و انتخاب یک گروه برای نوشتن قانون اساسی جدید حل خواهد شد.

مادورو در این سخنرانی تلویزیونی افزود: « من تنها منتظر روزی هستم که شورای ملی انتخاباتی تاریخ انتخابات شورای مجلس ملی را تعیین کند تا مردم بتوانند حضور یابند و با آرای خود حق را به جا آورند.»

پانصد عضو مجلس قانون اساسی پیشنهادی که در یک رأی‌گیری «مستقیم و پنهانی» انتخاب خواهند شد، موظف خواهند بود قانون اساسی کنونی کشور ونزوئلا را بازنویسی کنند.

مادورو تصریح کرده است دست‌کم نیمی از اعضای این مجلس قانون اساسی از سوی رأی مردم انتخاب خواهند شد و  نیم دیگر نیز از سوی بخش‌های اجتماعی ازجمله سندیکاهای کارگران و کشاورزان تعیین خواهند شد.

تصویری از نیروی پلیس که در مقابل معترضان در کاراکاس گارد گرفته‌اند. (23 اردیبهشت 1396، عکس از خبرگزاری فرانسه)

 معلوم نیست مادورو و هم‌پیمانان وی قصد دارند چه تغییرات و یا اصلاحاتی را با بازنویسی قانون اساسی به وجود آورند، اما وی تأکید کرده است قانون اساسی جدید برای برقراری مجدد صلح و ثبات و جلوگیری از امکان کودتای مخالفان لازم و ضروری است.

مخالفان که از پیوستن و همکاری در طرح پیشنهادی بازنویسی قانون اساسی امتناع کرده‌اند، می‌گویند این حرکت به مادورو  فرصت می‌دهد انتخابات منطقه‌ای را که قرار است امسال برگزار شود و انتخابات ریاست جمهوری سال 2018 را  به تعویق اندازد.

دولت ونزوئلا ناآرامی در این کشور را به امریکا نسبت می‌دهد و مادورو ادعا کرده است نوعی «شورش مسلحانه» با حمایت امریکا در جریان است تا وی از قدرت برکنار شود.

نیروهای مخالف مادورو را دیکتاتور می‌دانند و بحران شدید اقتصادی در ونزوئلا را به وی نسبت می‌دهند.

موج اخیر ناآرامی در ونزوئلا دست‌کم 38 کشته برجا گذاشته است.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی ‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku