News   /   آمريکا

رئیس‌جمهور امریکا: مسئله کره شمالی را حل‌وفصل می‌کنیم

(از چپ به راست) دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن و ژان کلود یانکر رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در نشست گروه هفت در تائورمینای ایتالیا (5 خرداد 96، عکس از خبرگزاری فرانسه)

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا به شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن درباره «حل‌وفصل» مسئله کره شمالی وعده  داده است.

رئیس‌جمهوری امریکا این اظهارات را در آستانۀ برگزاری اجلاس سران کشورهای صنعتی جهان موسوم به گروه هفت که در آن موضوع آزمایش‌های موشکی کره شمالی بررسی خواهد شد، بیان کرد.

اجلاس دوروزه گروه هفت جمعه (5 خرداد 96) در میان تدابیر شدید امنیتی در شهر تائورمینا در جنوب ایتالیا آغاز شد.

ترامپ، جمعه  در دیدار با آبه در تائورمینا و قبل از شروع این اجلاس گفت: «دربارۀ مسائل زیادی ازجمله  در ارتباط با کره شمالی که بسیار ذهن همه ما را به خود مشغول کرده است، گفت‌وگو خواهیم کرد.»

رئیس‌جمهور امریکا افزود: «این مشکل بسیار بزرگی است، مشکلی جهانی است.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا (سمت راست) که با شنیزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در جریان نشستی دوجانبه قبل از برگزاری نشست گروه هفت در شهر تائورمینا ایتالیا، دست می‌دهد.(5 خرداد 96، عکس از خبرگزاری فرانسه)

وی با تأکید بر این‌که «این مشکل حل خواهد شد» درعین‌حال به جزئیات بیشتر دراین‌باره اشاره نکرد.

شینزو آبه هم در این دیدار گفت  در نشست گروه هفت، مسئله تهدید کره شمالی را برجسته خواهد کرد.

وی قبل از ترک توکیو در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت:  «مسئله کره شمالی تهدیدی بزرگ نه‌فقط برای شرق آسیا بلکه برای تمامی دنیاست.»

 رئیس‌جمهور امریکا، دربارۀ احتمال وقوع یک «درگیری بزرگ» باکرۀ شمالی بر سر برنامه‌های موشکی و هسته‌ای این کشور هشدار داده است.

بنا بر گزارش‌ها، دولت ترامپ سرگرم بررسی طیفی از اقدامات نظامی علیه کره شمالی است. این در حالی است که دموکرات‌ها به ترامپ دربارۀ هرگونه حمله‌ای علیه کره شمالی هشدار داده‌اند.

به گزارش نشریۀ نیویورک‌تایمز، یک گروه 64 نفره از دموکرات‌ها  طی نامه‌ای ضمن ابراز نگرانی دربارۀ بروز جنگ هسته‌ای، انجام هرگونه حملۀ پیشگیرانه را منوط به تصویب کنگره دانستند.

در این نامه آمده است: «بی‌تردید تصمیم‌گیری دربارۀ اجرای حمله یا اعلان جنگ به یک کشور دارای سلاح هسته‌ای مانند کرۀ شمالی مستلزم اجازۀ کنگره است. در چنان منطقۀ بی‌ثباتی اتخاذ سیاستی متناقض و غیرقابل‌پیش‌بینی خطر بروز یک درگیری غیرقابل‌تصور را در بردارد.»

تصویری از کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در دیدار با افسران ارتش این کشور (آرشیوی)

این گروه همچنین از دولت ترامپ خواستند تا شواهد دال بر سیاست مبتنی بر تقویت چشم‌انداز مذاکرات با پیونگ‌یانگ را ارائه دهد.

تنش‌ها در هفته‌های اخیر در شبه‌جزیره کره بالاگرفته است. امریکا که از آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای شدیداً نگران است موضعی جنگ‌طلبانه اتخاذ و ناوگروهی رزمی را برای برگزاری رزمایش مشترک با ژاپن و کره جنوبی به این منطقه اعزام کرده است.

واشنگتن در ماه آوریل نیز سامانه‌های موشکی تاد را در کره جنوبی مستقر کرده بود.

دولت پیونگ‌یانگ از برنامه‌های هسته‌ای و موشکی خود دفاع کرده و آن را وسیله‌ای بازدارنده در برابر تجاوز احتمالی امریکا می‌داند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku