News   /   آمريکا   /   تلگرام

معترضان با پلیس ونزوئلا درگیر شدند

درگیری مخالفان با نیروهای پلیس ونزوئلا در کاراکاس

 تظاهرات ضد دولتی در اعتراض به محرومیت 15 ساله انریکه کاپریلس، رهبر مخالفان از فعالیت سیاسی به درگیری‌های خشونت‌آمیز با پلیس کشیده شده است.

شرکت‌کنندگان در این تظاهرات که شنبه (19 فروردین 96) در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا برگزار شد به‌سوی  پلیس سنگ و کوکتـل مولوتـف پرتاب کردند. این در حالی بود که نیروهای پلیس برای مهار معترضان به شلیک گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک‌آور متوسل شدند.

به گفتۀ رامون موکاکو، شهردار کاراکاس دستکم 17 نفر به دلیل برداشتن جراحات در این درگیری تحت مداوا قرار گرفتند.

تصویری از یک معترض ضد دولتی در جریان درگیری‌ها در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا (19 فروردین 96 عکس از خبرگزاری فرانسه)

اعتراضات در کاراکاس پس‌ازآن برگزار شد که دولت ونزوئلا جمعه کاپریلس را به اتهام «سوء استفاده‌های اداری» در دورۀ فرمانداری‌اش در ایالت میراندا از فعالیت سیاسی به مدت یک و نیم دهه محروم کرد.

کاپریلس در سخنانی در میان هوادارانش گفت: «هیچکس نمی‌تواند مردم ونزوئلا را رد صلاحیت کند.»

در خلال این اعتراضات گروهی از معترضان تلاش کردند با حمله به ساختمان دفتر دیوان عالی آن را آتش بزنند. این در حالی بود که با تاریک شدن هوا تعدادی از معترضان جوان در شرق کاراکاس سطل‌های زباله را آتش زدند و علائم راهنمایی را تخریب کردند.

مخالفان برای برپایی اعتراضات دیگری در روز دوشنبه فراخوان داده‌اند.

در همین حال تدابیر امنیتی در بیشتر نقاط کاراکاس بالاست و پاسگاه‌های پلیس برای مهار معترضان برپاشده است.

مخالفان دولت، نیکلاس ما دورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا را در قبال شروع خشونت‌ها که بنا بر حکمی دولتی «کودتای جاری» توصیف‌شده است، مقصر قلمداد می‌کنند.

دیوان عالی ونزوئلا که متحد مادوروست اخیراً به انحلال پارلمان تحت کنترل مخالفان رأی داده است.

باوجوداینکه در پی فشار مخالفان و دولت‌های خارجی دولت از این تصمیم خود صرف‌نظر کرد اما اعتراضات علیه دولت مادورو همچنان ادامه دارد.

دولت این اتهامات را که به دنبال تحکیم قدرت است، رد کرده است. دولت ونزوئلا اوایل ماه جاری در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این موضوع که در ونزوئلا کودتا روی داده است، صحت ندارد.»

این بیانیه افزود: «برعکس، نهادهای دولتی اقدام حقوقی درستی  را باهدف توقف اقدامات برهم زننده و کودتا گونه مخالفان که آشکارا بی‌اعتنایی خود را به تصمیمات دیوان عالی جمهوری اعلام کرده، اتخاذ کرده است.»

دیوان عالی ونزوئلا پیشتر با صدور حکمی اعلام کرد که پارلمان به دادگاه توهین کرده است.

درگیری میان مخالفان و دولت ونزوئلا از زمان انتخابات 2015 پس‌ازآنکه مخالفان کنترل پارلمان را به دست گرفتند بالاگرفته است. نارضایتی عمومی از دولت ونزوئلا به دلیل اوضاع بد اقتصادی که زمانی پررونق بود افزایش‌یافته است. ونزوئلا بزرگ‌ترین ذخائر نفت دنیا رادارد.

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا در حال سخنرانی در مراسمی در کاراکاس (عکس از خبرگزاری فرانسه)

مخالفان دولت سوسیالیست مادورو را عامل مشکلات اقتصادی این کشور می‌دانند این در حالی است که دولت چپ‌گرای ونزوئلا مخالفان را عامل تحریک ناآرامی‌های سیاسی می‌داند.

مخالفان دولت ونزوئلا سال گذشته نیز در تلاش برای وادار کردن مادورو به کناره‌گیری از قدرت در تلاش برای برگزاری همه‌پرسی برآمدند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی ‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku