ازسرگیری مذاکرات دولت ونزوئلا و مخالفان برای حل بحران سیاسی

از راست به چپ: مونسیگنور کلادیو ماریو سلی، نمایندۀ واتیکان، ارنستو سامپر، دبیر کل اوناسور (اتحادیۀ کشورهای آمریکای جنوبی ) و خوزه لوئیس رودریگز زاپاترو، رئیس‌جمهور سابق اسپانیا در نشست دولت ونزوئلا و رهبران مخالف که به میانجیگری واتیکان برای حل بحران سیاسی در کاراکاس برگزار شده است. (21 آبان 1395 ، عکس از خبرگزاری فرانسه)

دولت ونزوئلا و رقبای مخالف آن به‌منظور برون‌رفت از بن‌بست سیاسی بر سر بحران اقتصادی و کاهش مواد غذایی، مذاکرات خود را از سر گرفتند.

این مذاکرات روز جمعه (21 آبان) با میانجیگری مونسیگنور کلادیو ماریو سلی، نمایندۀ واتیکان، و خوزه لوئیس رودریگز زاپاترو، نخست‌وزیر سابق اسپانیا آغاز شد تا مشخص شود آیا طرفین به گفت‌وگوهای خود ادامه می‌دهند یا خصومت سیاسی در این کشور نفت‌خیز آمریکای لاتین از سر گرفته خواهد شد.

نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا، پیش از مذاکرات اعلام کرده بود برای دستیابی به توافق و حل‌وفصل اختلافات با رهبران مخالف، حداکثر تلاش خود را به کار خواهد گرفت.

این در حالی است که رهبران مخالف در چند ماه اخیر به دنبال برکناری وی از قدرت بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانس پرس، مادورو گفته است بدون هرگونه اولتیماتوم و یا قلدرمآبی از هر کاری، چه ممکن و چه غیرممکن، استفاده کرده است تا مذاکراتی صلح‌آمیز با مخالفان برگزار شود.

دو طرف 11 روز قبل در اولین نشست خود ضمن اعلام «آتش‌بس»، توافق کردند روز جمعه مذاکرات را از سرگیرند، هر چند دورنمای این مذاکرات چالش برانگیز به نظر می‌رسد.

تصویری از نشست سران مخالف و دولت ونزوئلا برای مذاکراتی که با میانجیگری واتیکان به‌منظور حل بحران سیاسی در این کشور آغاز شده است. (21 آبان 1395، عکس از خبرگزاری فرانسه)

این در حالی است که ژیزس توریلبا، رهبر ائتلاف مخالفان دولت در ونزوئلا، هشدار داده است  درصورتی‌که رئیس‌جمهور به امتناع برای برگزاری همه‌پرسی ادامه دهد،  جناح طرفدار وی، برای انتخابات زودهنگام تلاش خواهد کرد.

به گفتۀ توریلبا، ائتلاف مخالف «ام‌.یو.دی» (اتحادیه دموکراتیک) در میز مذاکرات به دنبال حل‌وفصل بحران از طریق انتخابات است.

وی ونزوئلا را به یک دستگاه زودپز تشبیه کرده است که سوپاپ فشار آن رأی‌گیری و انتخابات است و دولت آن را مسدود کرده است.

این اتحادیه همچنین آزادی اعضای خود را از زندان خواستار شده و بر لزوم راه‌اندازی یک کریدور بشردوستانه برای انتقال دارو و مایحتاج غذایی به کشور تأکید کرده است.

مادورو درعین‌حال گفته است تسلیم فشارها و اولتیماتوم‌ها نمی‌شود.

وی همچنین در یک سخنرانی رادیویی، از مخالفان خواسته است روند مذاکرات را قطع نکنند و خویشتن‌دار باشند.

بر مبنای قانون اساسی در ونزوئلا، مخالفان برای برکناری مادورو، باید پیش از دهم ژانویه تعاداد مناسب امضا برای برگزاری همه‌پرسی جمع آوری کنند، در غیر این صورت وی تا سال 2019 میلادی در قدرت خواهد بود.

کاهش شدید قیمت نفت در سال 2014 ونزوئلا را با بحران اقتصادی و کمبود جدی مایحتاج اساسی و تورم فزاینده مواجه کرده است.

مخالفان سوء مدیریت اقتصادی مادورو را عامل کمبود مواد غذایی در ونزوئلا می‌دانند، درحالی‌که وی بحران این کشور را توطئۀ سرمایه‌داری، با حمایت آمریکا، دانسته است.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku