News   /   آمريکا

تظاهرات هزاران نفر از مردم ونزوئلا در حمایت از دولت مادورو

هزاران هوادار دولت در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، تظاهرات کردند.

هزاران تن از هواداران نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا، هم‌زمان با تلاش مخالفان برای برکناری وی، در سومین اجتماع گسترده در هفتۀ اخیر، تظاهرات کردند.

تظاهرات روز جمعه در حالی در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، برگزار شد که مخالفان دولت، هم‌زمان با تلاش برای برگزاری همه‌پرسی دربارۀ برکناری مادورو از قدرت، برای برپایی اعتصاب سراسری ۱۲ ساعته در روز جمعه فراخوان داده و مقامات دولتی را به دلیل کمبود کالاهای اساسی و مواد خوراکی، تهدید به اعتصاب کردند.

مادورو در سخنان خود در جمع تظاهرات‌کنندگان، با اشاره به شکست اعتصاب مخالفان، تاکید کرد ونزوئلا در مقابله با تلاشهای مورد حمایت امریکا برای بی‌ثبات‌کردن این کشور پیروز شده‌است.

مادورو تصریح کرد: «برگزاری اعتصاب از سوی راست‌گرایان فاشیست شکست خورده است. آنها شکست خوردند. صلح، کار و هم‌زیستی پیروز شد. ونزوئلا پیروز شده‌است.»

تصویری از نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، در حال سخنرانی در جمع هواداران خود در تظاهرات کاراکاس (5 آبان 1395، عکس از خبرگزاری فرانسه)

این اظهارات در حالی مطرح شد که فراخوان ائتلاف مخالفان دولت ونزوئلا موسوم به ائتلاف «وحدت دموکراتیک»، برای برگزاری اعتصاب 12 ساعته در این کشور با استقبال کم همراه بود.

مخالفان که پیشتر در تلاش برای برگزاری همه‌پرسی دربارۀ کناره‌گیری رئیس‌جمهور سوسیالیست ونزوئلا ناکام مانده بودند، با حضور کم مردم در این اعتصاب، ضربه‌ای دیگر متحمل شدند.

حرکت دولت در رد درخواست همه‌پرسی، اعتراض مخالفان را برانگیخت و تظاهرات صدها تن از هواداران ائتلاف مخالف را به دنبال داشت.

این تظاهرات در حالی برگزار  شد که اعضای مجلس ملی ونزوئلا که تحت کنترل مخالفان دولت است، روز سه‌شنبه، مادورو را به نقض دموکراسی و قانون اساسی، نیل به دیکتاتوری، بازداشت مخالفان و جلوگیری از برگزاری همه‌پرسی متهم کردند و به اقدام قانونی علیه وی رای دادند.

مادورو این تلاش را «محاکمۀ سیاسی» دانسته و گفته است هر کسی که قانون اساسی را نقض کند، باید زندانی شود.

بر اساس قانون اساسی ونزوئلا، برگزاری همه‌پرسی به منظور برکناری رئیس‌جمهور، زمانی امکان‌پذیر است که وی نیمی از دورۀ ریاست‌جمهوری خود را گذرانده و گامهای لازم برای آن محقق شده باشد.

این در حالی است که تاکنون مخالفان اولین مرحله از این فرایند را انجام داده‌اند.

هزاران نفر از مردم ونزوئلا در حمایت از نیکولاس مادورو، رئیس جمهور این کشور، در کاراکاس تظاهرات کردند. (7 آبان 1395، عکس از خبرگزاری فرانسه)

بر اساس گزارشهای منتشرشده، در مجموع 97 نفر، از جمله هفت افسر پلیس، در تظاهرات روز چهارشنبه در ونزوئلا دستگیر و حدود 82 نفر، از جمله 26 افسر امنیتی، زخمی شدند.

ونزوئلا، به رغم داشتن ذخایر عظیم نفتی، از سه سال قبل با رکود اقتصادی و افزایش تورم مواجه شده است.

مادورو به تازگی در تلاش برای کاهش مشکلات اقتصادی که عمدتاً از کاهش قیمت نفت نشات می‌گیرند، از افزایش 40 درصدی سطح دستمزدها خبر داده است.

مخالفان مورد حمایت امریکا بحران اقتصادی فزاینده در ونزوئلا را به سیاست‌های اقتصادی دولت نسبت داده‌اند، در حالی که مادورو این بحران را توطئۀ نظام سرمایه‌داری دانسته و ادعای مخالفان را رد کرده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku