News   /   آمريکا

گشت زنی رزم‌ناو امریکایی در نزدیکی آب‌های جنوبی چین

تصویری از ناو هواپیمابر «یو اس اس کارل وینسون» در حال عبور از آب‌های دریای شرق چین (عکس از خبرگزاری فرانسه)

برای اولین بار پس از روی کارآمدن دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور جدید امریکا، یک فروند رزم‌ناو امریکایی به آبهای مورد مناقشه دریای جنوبی چین تحت کنترل پکن نزدیک شده است.

 بیم آن می رود این اقدام امریکا تنش در روابط امریکا و چین را تشدید کند.

برخی از مقام‌های امریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، چهارشنبه (3 خرداد) گفتند رزم‌ناو امریکایی «یو اس اس دیوی» در محدودۀ 12 مایلی تپه دریایی میسچف در جزایر اسپراتلی در دریای مورد مناقشۀ جنوبی چین، گشت زنی کرده است.

این مأموریت  موسوم به آزادی دریانوردی که به طور حتم چین را خشمگین می کند، اولین چالش پیش روی پکن در آب‌های استراتژیک دریای جنوبی چین پس از روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ است.

مطابق با کنوانسیون سازمان ملل آب‌های سرزمینی محدوده 12 مایل دریایی (برابر با 22 کیلومتر) از خط مبدأ ساحل جزو قلمرو یک کشور را دربرمی‌گیرد.

چین بارها به امریکا درباره هرگونه فعالیت نظامی در محدودۀ آب‌های جنوبی این کشور هشدار داده است.

ترامپ در زمان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری 2016 ، پکن را به نظامی کردن بخش‌هایی از دریای جنوبی چین متهم کرده و همچنین گفته بود پکن با اتخاذ سیاست‌های تجاری ناعادلانه‌اش و دست‌کاری ارز به نفع خود، مانع از فعالیت تجاری امریکا شده است.

این اولین مأموریت دریایی امریکا در این آب‌های مورد مناقشه از ماه اکتبر محسوب می‌شود. امریکا پیشتر نیز در دورۀ ریاست جمهوری باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین امریکا مأموریت‌هایی شبیه این در نزدیکی آب‌های جنوبی چین انجام داده بود.

واشنگتن می‌گوید پکن در تلاش است تا محدودۀ دریانوردی آزاد در این آب‌های مورد مناقشه را محدود کند.

عملیات این رزم‌ناو آمریکایی در نزدیکی آب‌های جنوب چین در حالی است که واشنگتن همکاری پکن را برای مهار برنامه‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی خواستار شده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا (سمت چپ) در دیدار با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین در فلوریدا (27 فروردین 96، عکس از خبرگزاری فرانسه)

ترامپ ماه گذشته میزبان شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین در اقامتگاه تفریحی خود در فلوریدا بود. وی در این دیدار از تلاش‌های همتای چینی خود برای مهار کره شمالی تجلیل کرد.

وزارت دفاع امریکا بدون تشریح مأموریت این رزم‌ناو امریکا صرفاً در بیانیه‌ای اعلام کرد این برنامه در ادامۀ عملیات دریانوردی آزاد انجام‌شده و در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

جف دیویس، سخنگوی پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما به‌طور مرتب در منطقۀ آسیا-پاسفیک ازجمله دریای جنوب چین فعالیت خواهیم داشت. ما مطابق با قوانین بین‌المللی فعالیت می‌کنیم.»

چین می‌گوید امریکا در مناقشات منطقه‌ای دخالت  کرده و عامدانه به تنش درباره آب‌های جنوبی این کشور دامن می‌زند.

پکن بخش اعظم دریای جنوبی چین را از آنِ خود می‌داند درحالی‌که برونئی، مالزی، فیلیپین، تایوان و ویتنام هرکدام ادعای حق حاکمیت بر بخش‌هایی از این دریا را دارند.

اقدامات امریکا ازجمله گشت زنی ناوهای جنگی آن در مناطق نزدیک جزایر تحت کنترل چین، بارها اعتراض و انتقاد چین را در پی داشته است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku