News   /   آمريکا   /   تلگرام

مخالفان ونزوئلا پیشنهاد دولت را برای بازنویسی قانون اساسی رد کردند

هنریکه کاپرلیس، رهبر مخالفان ونزوئلا، (وسط) در تظاهرات ضد دولتی در کاراکاس، پایتخت این کشور، 31 فروردین 1396 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

تگ: مخالفان/قانون اساسی 

احزاب مخالف ونزوئلا ضمن مخالفت با شرکت در طرح دولت نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور این کشور، برای تدوین قانون اساسی جدید برای برگزاری راه‌پیمایی‌های اعتراضی بیشتر برنامه‌ریزی می‌کنند.

حزب راست میانه موسوم به «میز اتحاد دموکراتیک» یکشنبه (17 اردیبهشت) رسماً اعلام کرد به مجلس «مردمی» که قرار است دوشنبه برای تدوین قانون اساسی جدید در کاخ ریاست‌جمهوری تشکیل شود، نمی‌پیوندد.

هنریکه کاپریلس، رهبر این حزب و نامزد سابق ریاست‌جمهوری ونزوئلا، گفت: «ما نمی‌توانیم در این فرایند جعلی شرکت کنیم. ما قانون اساسی داریم و دولت نمی‌تواند به‌زور آن را لغو کند.»

مادورو هفتۀ گذشته با امضای یک فرمان اجرایی برای تشکیل این مجلس گفت این مجلس «حدود 500 نماینده» دارد که با رأی «مستقیم و محرمانه» انتخاب خواهند شد.

مادورو که مدعی است یک «شورش مسلحانه» درصدد برکناری وی از قدرت است، می‌گوید تنها «دو راه» پیش روی ونزوئلا قرار دارد «برقراری صلح یا فاشیسم. یا قانون اساسی را بازنویسی می‌کنیم یا در برابر مداخله سر تعظیم فرود می‌آوریم.»

بااین‌وجود، مخالفان این اقدام را یک «خودکودتا» خوانده و مادورو را به تلاش برای تقویت جایگاه خود متهم کردند.

رهبران مخالفان برای برپایی یک راهپیمایی گستردۀ دیگر و طرح درخواست برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری برنامه‌ریزی کرده‌اند. این راهپیمایی قرار است دوشنبه (18 اردیبهشت) در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، برگزار شود. قرار است معترضان به‌سوی مقر وزارت آموزش در مرکز کاراکاس راهپیمایی کنند.

شلیک گاز اشک‌آور به‌سوی دانشجویان معترض ونزوئلایی در کاراکاس، 14 اردیبهشت 1396 (عکس از خبرگزاری فرانسه)
شلیک گاز اشک‌آور به‌سوی دانشجویان معترض ونزوئلایی در کاراکاس، 14 اردیبهشت 1396 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

یک راهپیمایی دیگر نیز برای چهارشنبه (20 اردیبهشت) برنامه‌ریزی شده است که در آن معترضان به‌سوی دیوان عالی و سایر دفاتر قضایی در سراسر کشور حرکت می‌کنند. قرار است اعتراض‌های مشابهی نیز پنجشنبه و جمعۀ آینده برگزار شود.

اعتراضات ضد دولتی در ونزوئلا پس‌ازآن آغاز شد که دیوان عالی این کشور طی حکمی تصمیم به انحلال مجلس تحت کنترل مخالفان گرفت.

این اعتراضات خشم مخالفان و اعتراضات گسترده‌ای را در پی داشت. اگرچه دیوان عالی از تصمیم خود منصرف شد اما اعتراضات در ونزوئلا همچنان ادامه دارد.

گفته می‌شود تاکنون دست‌کم 36 نفر در این اعتراض‌ها کشته شده‌اند.

دولت ونزوئلا امریکا را به تحریک معترضان برای برکناری مادورو از قدرت و معترضان را به استفاده از باندهای مسلح متهم می‌کند. این در حالی است که مخالفان نیز دولت را به بسیج باندهای مجرم علیه خود متهم کرده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی ‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku