News   /   اروپا   /   تلگرام

تحلیلگر سیاسی: انگلیس به معاملات تسلیحاتی با رژیم‌های مستبد ادامه می‌دهد

تصویری از ایان ویلیامز، تحلیلگر برجستۀ امریکایی هنگام گفت‌وگوی تلفنی با شبکه پرس تی وی

یک تحلیلگر سیاسی مستقر در نیویورک در مصاحبه با شبکۀ پرس تی‌وی گفت انگلیس به امضای توافقات جدید تسلیحاتی با رژیم‌های سرکوبگر ادامه خواهد داد چرا که برای رویارویی با پیامدهای اقتصادی برگزیت به این‌گونه معاملات نیاز دارد.

ایان ویلیامز، تحلیلگر برجسته در اندیشکدۀ تحلیلی موسوم به «فارن پالیسی این فوکوس»، در مصاحبۀ خود با شبکۀ خبری پرس تی‌وی به تشریح اظهارات مایکل فالون، وزیر دفاع انگلیس، در تمجید از یک تولیدکنندۀ اروپایی سلاح که به سبب فروش تسلیحات به عربستان سعودی و رژیم قذافی، دیکتاتور سابق لیبی، معروف شده است، پرداخت.

وزیر دفاع انگلیس روز جمعه ضمن اشاره به تمایل لندن به افزایش همکاری تسلیحاتی با متحدانش پس از خروج از اتحادیۀ اروپا، بار دیگر از فروش سلاح به عربستان حمایت کرد.

شرکت تسلیحاتی «ام‌بی‌دی‌آی» در سال 2007 میلادی قراردادی را به ارزش 200 میلیون پوند بابت فروش موشک و ابزار نظامی با رژیم قذافی امضا کرده بود.

این شرکت همچنین سازندۀ موشک‌های موسوم به «بریم استون» و «استون شادو» است و آن‌ها را به نیروی هوایی عربستان که برای بمباران غیرنظامیان یمنی استفاده می‌شود، می‌فروشد.

ویرانه های ناشی از حملات هوایی عربستان سعودی به یمن (تصویر آرشیوی از خبرگزاری فرانسه)
ویرانه‎های ناشی از حملات هوایی عربستان سعودی به یمن (تصویر آرشیوی از خبرگزاری فرانسه)

ویلیامز نیز در مصاحبه با پرس تی‌وی گفت: «ارتباط انگلیس با عربستان سعودی سالهای بسیار به فروش سلاح وابسته بوده است.»

وی افزود مارگارت تاچر، نخست‌وزیر سابق انگلیس، نیز بعد از افشا شدن معاملات تسلیحاتی گستردۀ پسرش با رژیم‌های سرکوبگر در خاورمیانه، با جنجالی بزرگ مواجه شد.  

ویلیامز با اشاره به بودجۀ بزرگ نظامی انگلیس گفت لندن برای کسب درامد بعد از خروج از اتحادیۀ اروپا، باید این معاملات تسلیحاتی را افزایش دهد و به همین علت سازندگان سلاح در انتخابات سراسری آتی از دولت محافظه‌کار حمایت می‌کنند.

بر اساس آمار رسمی کارزار تبلیغاتی مبارزه با تجارت سلاح، عربستان سعودی بزرگ‌ترین خریدار تسلیحات از انگلیس است و از سال 2010 تجهیزاتی به ارزش 6 میلیارد و 700 میلیون پوند از این کشور دریافت کرده است.

به نوشتۀ ایندیپندنت، از زمان تجاوز نظامی عربستان سعودی در یمن در مارس سال 2015 میلادی، انگلیس مجوز فروش تسلیحات را به ارزش سه میلیارد پوند به این کشور صادر کرده است.

این قراردادها شامل فروش هواپیما و پهپادها به ارزش 2 میلیارد و 200 میلیون پوند، موشک‌ و بمب‌ به ارزش یک میلیارد و 100 میلیون پوند و خودروهای زرهی و تانک‌ به ارزش 430 هزار پوند می‌شود.

ائتلاف موسوم به ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان و دیگر کشورهای عربی منطقه، از ششم فروردین 1394 به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن، و جلوگیری از قدرت گرفتن گروه انصار الله، یمن را هدف حملات مرگبار قرار داده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌ وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku