News   /   اروپا   /   تلگرام

فالون: عربستان سعودی حق دفاع از خویشتن در برابر یمن را دارد

مایکل فالون، وزیر دفاع انگلیس (عکس از خبرگزاری فرانسه)

مایکل فالون، وزیر دفاع انگلیس، روز یکشنبه در گفتگویی با شبکۀ بی‌بی‌سی عنوان کرد موضع کشورش در برابر عربستان سعودی مشخص است و «این کشور حق دفاع از خویش و حل‌وفصل مشکلش با یمن را دارد.»

فالون در ارتباط با سخنان هفتۀ گذشتۀ بوریس جانسون، وزیر خارجۀ انگلیس، دربارۀ عربستان گفت این سخنان «سوءتعبیر» شده و به‌درستی گزارش نشده است.

وی تأکید کرد ریاض یکی از «متحدان اصلی بریتانیا» به شمار می‌رود.

روزنامۀ گاردین روز چهارشنبه ویدیویی از جانسون منتشر کرد که وی در آن گفته بود عربستان سعودی در منطقۀ خاورمیانه درگیر «جنگ‌های نیابتی» شده‌است.

وی مدعی شده بود منطقۀ خاورمیانه فاقد رهبری قدرتمند است و به همین دلیل کشورهای این منطقه به راه انداختن جنگ‌های نیابتی روی آورده‌اند.

دفتر نخست‌وزیری انگلیس نیز در پی اظهارات جانسون اعلام کرد اظهارات وزیر خارجۀ این کشور بیانگر نظرات شخصی وی است نه نظر رسمی لندن.

بر اساس گزارش گاردین، انگلیس پس از حملۀ عربستان سعودی به یمن، نزدیک به 3 میلیارد پوند سلاح به این کشور فروخته است. برخی از نمایندگان انگلیسی به دلیل مداخلۀ نظامی عربستان در یمن، خواستار توقف فروش سلاح به ریاض شده بودند.

کشورهای حاشیۀ جنوبی خلیج‌فارس، به‌ویژه عربستان، از خریداران عمدۀ سلاح و تجهیزات نظامی از انگلیس هستند و متحد لندن محسوب می‌شوند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر روز پنج‌شنبه به دلیل تهاجم نظامی عربستان به کشور یمن، خواستار تحریم تسلیحاتی عربستان سعودی شد و اعلام کرد امریکا نیز در این جنایت علیه مردم یمن است.

هفتۀ گذشته دیده‌بان حقوق بشر مستقر در نیویورک از واشنگتن خواست فروش اسلحه به رژیم عربستان را «فوراً» متوقف کند و دربارۀ مشارکت نیروهای امریکایی در حملات هوایی «غیرقانونی» عربستان علیه یمن تجدیدنظر کند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku