عفو بین‌الملل، انگلیس را از ارتکاب جنایت جنگی در یمن برحذر داشت

تصویری از ویرانی های به جامانده از یکی از حملات هوایی عربستان سعودی در حومۀ صنعا، پایتخت یمن (13 بهمن 1395، عکس از خبرگزاری فرانسه)

سازمان عفو بین‌الملل بر توقف استفاده از تسلیحات ساخت انگلیس در جنگ مرگبار عربستان سعودی علیه یمن تأکید کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل همچنین در توماری از مردم انگلیس خواسته است با توجه به جنگ مرگبار عربستان سعودی در یمن، از نمایندگان پارلمان این کشور بخواهند با اعمال فشار بر دولت انگلیس، هرچه سریع‌تر انتقال تسلیحات به عربستان سعودی را متوقف کند.

سازمان حقوق بشر «عفو بین‌الملل» که مقر آن در انگلیس است، روز پنج‌شنبه (19 اسفند 1395) در تومار خود به حملات کورکورانۀ عربستان سعودی به مدارس، بیمارستان‌ها، مساجد و سالن‌های ختم و تشییع در یمن اشاره کرد و هشدار داد لندن در معرض همدستی در اقداماتی است که جرائم جنگی تلقی می‌شوند.

عفو بین‌الملل  تصریح کرده است به نظر می‌رسد ائتلاف تحت امر عربستان سعودی در حملات خود در یمن هیچ حدومرزی نمی‌شناسد و مدارس، بیمارستان‌ها، مساجد و سالن‌های ختم را هدف قرار می‌دهد.

در این بیانیه آمده است: «ما می‌دانیم که از سلاح‌های ساخت انگلیس نیز در حملات مرگبار به یمن استفاده می‌شود. با ادامۀ تأمین تسلیحاتی عربستان سعودی و ائتلاف، انگلیس در معرض همدستی در اقداماتی قرار دارد که ممکن جنایت جنگی باشند.»

تصویر عفو بین‌الملل از بقایای بمب‌های خوشه‌ای ساخت انگلیس که از شمال یمن جمع‌آوری شده‌اند.
تصویری که عفو بین‌الملل از بقایای بمب‌های خوشه‌ای ساخت انگلیس در شمال یمن منتشر کرده است.

این سازمان بین‌المللی در تومار خود آورده است: «دولت انگلیس هم‌اکنون در ارتباط با مشروعیت انتقال این‌گونه تسلیحات با پروندۀ قضایی مواجه شده است. آن‌ها فشار را احساس می‌کنند. زمان اقدام فرا رسیده است. از نمایندگان پارلمان خود بخواهید فوراً به انتقال تسلیحات انگلیس به عربستان سعودی پایان دهند.»

عفو بین‌الملل پیش‌ازاین نیز از لندن به خاطر مجوز ارسال میلیاردها پوند تسلیحات نظامی به ریاض، علی رغم وجود مدارکی که نشان می دهند از این‌گونه تسلیحات در ارتکاب جنایات جنگی استفاده می شود، انتقاد کرده بود.

فروش گستردۀ تسلیحات انگلیس به عربستان سعودی از ماه‌ها قبل مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است.

منتقدان و فعالان حقوق بشر، انگلیس را به همدستی با عربستان در جنگ مرگبار یمن و تلفات سنگین غیرنظامیان در حملات هوایی به این کشور متهم می‌کنند.

با توجه به اتهام‌های مطرح‌شده علیه دولت ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس، مبنی بر همدستی در جنایات جنگی ریاض در یمن، دادگاه عالی انگلیس قرار است دربارۀ توافقات تسلیحاتی این کشور با عربستان سعودی تجدیدنظر کند.

امریکا نیز با کمک تدارکاتی و لجستیکی از عربستان سعودی در جنگ یمن حمایت کرده است.

عربستان سعودی از فروردین 1394 در حمایت از عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن و همچنین تضعیف جنبش مردمی انصار الله، این کشور عربی را هدف حملات هوایی قرار داده است.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، این جنگ بیش از 12 هزار کشته برجا گذاشته و یمن را با بحران انسانی مواجه کرده است.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌‌ وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku