News   /   اروپا   /   تلگرام

آغاز روند برگزیت، انگلیس به دنبال «مشارکت خاص» با اتحادیه اروپا

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا قرار است امروز چهارشنبه با ارسال نامه‌ای به شورای اروپا روند خروج این کشور را از اتحادیه اروپا (برگزیت) آغاز کند.

مذاکرات برگزیت دو سال به طول می‌انجامد و احتمالاً پیچیده‌ترین مذاکرات لندن بعد از جنگ جهانی دوم خواهد بود.

خانم می، سه‌شنبه، یک روز قبل از اقدام لندن به اجرای مادۀ 50 پیمان لیسبون که مبنای قانونی خروج از اتحادیه اروپا است، گفت انگلیس با «یکی از مهم‌ترین لحظات» در تاریخ اخیر مواجه شده است.

نخست‌وزیر بریتانیا با بیان اینکه هدفش همکاری ویژه با اتحادیه اروپا پس از برگزیت است، افزود «بریتانیای جهانی» می‌تواند ائتلاف‌های جدید خارج از این اتحادیه ایجاد کند.

مِی با اشاره به تصمیم قطر برای سرمایه‌گذاری 5 میلیارد پوندی در انگلیس گفت، این یکی از فرصت‌های مهمی است که لندن طی سال‌های بسیاری به دست آورده است.

نخست‌وزیر بریتانیا افزود این کشور چهارشنبه مذاکرات برای حفظ «مشارکت جدید، عمیق و ویژه با اتحادیه اروپا» را آغاز می‌کند.

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، (سوم از چپ) قبل از آغاز جلسۀ انجمن سرمایه‌گذاری و تجارت قطر- بریتانیا در شهر بیرمنگام انگلیس، 8 فروردین 1396 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

در همه‌پرسی 3 تیر 1395 در بریتانیا حدود 52 درصد از مردم رأی به خروج این کشور از اتحادیهٔ اروپا دادند. باوجوداین، اکثر مردم اسکاتلند و ایرلند شمالی برخلاف نظر اکثر مردم انگلیس مایل به ماندن در این اتحادیه هستند.

مقامات انگلیس و اتحادیۀ اروپا در تلاش هستند در مذاکراتی پیچیده، زیان‌های احتمالی ناشی از خروج لندن در این اتحادیه از جمله نگرانی‌ها اقتصادی و تجاری برای هر دو طرف را به حداقل برسانند.

مجلس اسکاتلند سه‌شنبه طرح نیکولا استرجن، وزیر اول اسکاتلند برای برگزاری همه‌پرسی استقلال از بریتانیا در اواخر سال 2018 یا اوایل سال 2019 را تصویب کرد.

خانم استرجن در تلاش است برای دومین بار از اسکاتلندی‌ها در مورد استقلال از بریتانیا طی یک همه‌پرسی نظرخواهی کند.

نیکولا استرجن، وزیر اول اسکاتلند

در ۲۷ شهریور ۱۳۹۳ (۱۸ سپتامبر ۲۰۱۴) اولین همه‌پرسی استقلال اسکاتلند از بریتانیا برگزار شد که رأی نیاورد.

نخست‌وزیر بریتانیا تلاش اسکاتلند برای استقلال را محکوم و وزیر اول اسکاتلند را به ایجاد تفرقه در بریتانیا محکوم کرده است.

به گفتۀ تحلیلگران، تلاش اسکاتلند برای استقلال از بریتانیا درحالی‌که لندن خود را برای خروج از اتحادیۀ اروپا آماده می‌کند، چالشی جدی برای دولت انگلیس ایجاد خواهد کرد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku