بریتانیا مرتکب «جنایات جنگی» شده است

یکی از مقامات یمنی بریتانیا را به ارتکاب «جنایات جنگی» در یمن متهم کرده است. (عکس آرشیوی)

یک مقام یمنی بریتانیا را به تأمین تسلیحاتی نیروهای تحت رهبری عربستان سعودی و ارتکاب «جنایات جنگی» در یمن متهم کرده است.

عبدالعزیز صالح بن حبتور روز چهارشنبه گفت بریتانیا «بمب‌های خوشه‌ای به عربستان سعودی» فروخته است و اطلاع دارد که سعودی‌ها از تسلیحات انگلیسی برای «بمباران مردم» استفاده خواهد کرد.

حبتور تصریح کرد: «آن‌ها در حال بمباران مردم یمن هستند.»

بر اساس آمار سال 2015 نشریۀ انگلیسی اکونومیست عربستان سعودی با 82 میلیارد و دویست میلیون دلار پس از امریکا و چین در رتبۀ سوم جهان ازنظر صرف هزینه در حوزۀ خرید تسلیحات نظامی قرار دارد.

شرکت بی ای‌ای انگلیس، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های صنایع دفاعی اروپا است که عربستان سعودی ازجمله مشتریان اصلی آن محسوب می‌شود. رابطۀ این شرکت با عربستان 30 سال قدمت دارد و دلارهای نفتی عربستان و خرید از این شرکت بارها این شرکت را از خطر ورشکستگی نجات داده است.

شمار کارکنان این شرکت در عربستان به 6000 نفر بالغ می‌شود. همچنین بر اساس گزارش‌ها، شرکت بی‌ای‌ای در حال گفتگو با عربستان برای عقد قرارداد فروش سلاح به ارزش بیش از 4 میلیارد پوند ازجمله خرید 48 جنگندۀ چندمنظورۀ تایفون می باشد. 

به گزارش نشریۀ اکونومیست عربستان همچنین به دنبال توسعه و گسترش نیروی دریایی خود است که هزینۀ اولین فاز آن 25 میلیارد دلار برآورد می‌شود و انتظار می‌رود شرکت بی‌ای‌ای این پروژه را از آن خود کند. 

عربستان سعودی یکی از مهم‌ترین متحدان امریکا و بریتانیا در خاورمیانه به شمار می‌آید.

ویرانه‌های ناشی از حملات هوایی عربستان سعودی به یمن (عکس آرشیوی از خبرگزاری فرانسه)

امریکا فروش سلاح به عربستان را متوقف می‌کند 

در همین حال امریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد در واکنش به جنایات عربستان سعودی در یمن، فروش برخی تجهیزات نظامی پیشرفته به عربستان سعودی را محدود یا متوقف خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات امریکایی، آنچه نگرانی در مورد تلفات گستردۀ غیرنظامی خوانده‌شده، دلیل این تصمیم واشنگتن بوده است.

باگذشت بیش از 20 ماه از تجاوز آشکار عربستان سعودی به یمن حدود 11 هزار 400 یمنی کشته‌شده‌اند.

عربستان سعودی تاکنون بارها مدارس، بیمارستان‎ها، مناطق مسکونی و اردوگاه‌های پناه‌جویان یمن را بمباران کرده و گهگاه از تسلیحات ممنوعه استفاده کرده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku