«بریتانیا آمادۀ همکاری با اعراب خلیج‌فارس علیه ایران»

تصویر ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا (راست) در کنار ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی، در حاشیه اجلاس کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در بحرین (عکس از خبرگزاری فرانسه)

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، و سران 6 کشور عرب حوزۀ خلیج‌فارس بر مقابله با آنچه اقدامات ایران در راستای بی‌ثبات کردن منطقه خواندند، توافق کردند.

این تصمیم در پایان نشست دو روزۀ شورای همکاری خلیج‌فارس در بحرین اتخاذ شد. این شورا متشکل از کشورهای بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحدۀ عربی است.

به گزارش آسوشیتد پرس، در بیانیۀ پایانی این نشست از ایران خواسته شد تا سیاست خود در منطقه را تغییر داده و به اصول قوانین بین‌المللی پایبند باشد.

در این بیانیه آمده است ایران باید آنچه را که «مداخله در امور داخلی کشورهای عربی حوزۀ خلیج‌ (فارس)» خوانده می‌شود، متوقف کند.

کشورهای عرب حوزۀ خلیج‌فارس همواره از ایران به دلیل حمایت از جنبش انصارالله یمن و بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، انتقاد می‌کنند.

نخست‌وزیر بریتانیا نیز در این نشست با تشریح سیاست‌های دولت کشورش  در زمینۀ گسترش روابط با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس، به نقش ایران در منطقه پرداخت و گفت بریتانیا آماده است با کشورهای عضو شورا برای مقابله با «اقدامات تهاجمی ایران در منطقه» همکاری کند.

وی افزود: «ما باید به مقابله با دولت‌هایی که نفوذ آن‌ها بی‌ثباتی منطقه را افزایش می‌دهد، ادامه دهیم.»

نخست‌وزیر بریتانیا مدعی شد: «می‌خواهم به شما اطمینان دهم که من آشکارا تهدیدی را که ایران متوجه منطقۀ خلیج (فارس) و در بُعدی وسیع‌تر، متوجه خاورمیانه می‌کند، می‌بینم.»

  ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا (وسط)، در کنار ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی (چپ)، و حمد بن عیسی آل‌خلیفه، پادشاه بحرین (17 آذر 1395 - عکس از خبرگزاری فرانسه)

می این اظهارات را در حالی بیان کرد که بریتانیا یکی از امضاکنندگان توافق هسته‌ای با ایران است. این توافق 23 تیر سال گذشته بین ایران و کشورهای گروه 1+5 شامل امریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان در وینِ اتریش امضا شد. بر اساس برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام)، قرار شد در ازای محدود شدن بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همۀ تحریم‌های بین‌المللی و یک‌جانبۀ مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران لغو ‌شود.

ایران و بریتانیا اخیراً اقدام به بازگشایی سفارتخانه‌های خود در تهران و لندن و تبادل سفرا کردند. پروازهای مستقیم بریتیش ‌ایرویز بین تهران و لندن نیز پس از توافق هسته‌ای مجدداً برقرار شد.

می در این سفر با حمد بن عیسی آل‌خلیفه، پادشاه بحرین، ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، و صباح الاحمد جابر الصباح، امیر کویت، دیدار و گفتگو کرد.

بریتانیا تا قبل از عضویت در اتحادیۀ اروپا، با کشورهای خاورمیانه و مخصوصاً کشورهای حوزۀ خلیج‌فارس روابط تجاری و سیاسی نزدیکی داشت. به نظر می‌رسد اکنون با خروج این کشور از اتحادیۀ اروپا، ترزا می درصدد احیای این روابط است. بریتانیا همچنین در حال ساخت یک پایگاه دریایی جدید در بحرین است.

سفر دو روزۀ می به منامه و شرکت در نشست شورای همکاری خلیج‌فارس در شرایطی صورت گرفت که نقض گستردۀ حقوق بشر در بحرین، انتقادات بسیاری را برانگیخته است.

منامه از هیچ تلاشی برای سرکوب مخالفان و فعالان حقوق بشر فروگذار نکرده است. در تاریخ 23 اسفند 1389، نیروهایی از عربستان سعودی و امارات متحدۀ عربی برای کمک به دولت منامه در سرکوب تظاهرات مسالمت‎آمیزِ مردم، به بحرین اعزام شدند.

از آن زمان تاکنون بسیاری از مخالفان رژیم آل خلیفه جان خود را ازدست‌داده‌اند، در جریان تظاهرات علیه این رژیم زخمی شده‎اند یا در بازداشت به سر می‎برند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku