News   /   اروپا

تحلیلگر: بریتانیا به دنبال ایجاد امپریالیسم جدید در خاورمیانه

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا (وسط)، در نشست شورای همکاری خلیج‌فارس در بحرین شرکت کرد (عکس از خبرگزاری فرانسه)

یک تحلیلگر مسائل سیاسی می‌گوید بریتانیا به دنبال تقویت نظام امپریالیستی خود در خاورمیانه است.

بوریس جانسون، وزیر خارجۀ بریتانیا، اخیراً اظهارات جنجال‌برانگیزی مطرح کرده است. وی گفته بریتانیا به منطقۀ خلیج‌فارس بازگشته است و به تأمین امنیت هم‌پیمانان عرب خود متعهد است. در همین حال، جانسون از عربستان به دلیل راه‌اندازی جنگ نیابتی در خاورمیانه و تهاجم نظامی این کشور به یمن انتقاد کرده است. بااین‌حال، سخنگوی ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، با بیان اینکه این اظهارات، دیدگاه‌های شخصی جانسون بوده و منعکس‌کنندۀ مواضع دولت بریتانیا نیست، آن‌ها را رد کرده است. شبکۀ پرس ‌تی‌وی با یک تحلیلگر در خصوص هدف بریتانیا از حضور در منطقۀ خاورمیانه مصاحبه کرده است.

کاوه افراسیابی، نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی از بوستونِ امریکا، معتقد است دولت بریتانیا در تلاش است تا نظام امپریالیستی خود را در خاورمیانه به کمک فروش سلاح و سیاست‌های تفرقه‌افکنانه بار دیگر تقویت کند.

وی افزود ترزا مِی، نخست‌وزیر بریتانیا، در پی برقراری سیاست امپریالیستی جدید کشورش در خاورمیانه و به‌طور خاص در خلیج‌فارس است.

افراسیابی تأکید کرد بریتانیا با کمک رژیم‌های خودکامۀ منطقه همچون آل‌خلیفۀ بحرین، سیاست «تفرقه بینداز و حکومت کن» خود را بار دیگر برقرار کرده است. وی افزود بریتانیا میلیون‌ها دلار گاز اشک‌آور و سلاح‌های مشابه به دولت بحرین فروخته تا علیه معترضین استفاده کند.

این تحلیلگر گفت دولت بریتانیا میلیاردها دلار سلاح به سلطه‌گران منطقۀ خلیج‌فارس فروخته بدون آنکه ذره‌‎‌ای نگران حقوق بشر باشد.

افراسیابی در ادامه گفت وزارت خارجۀ بریتانیا اعلام کرد بمباران عربستان در یمن نقض قوانین بین‌المللی نیست که این اظهارنظر در تقابل آشکار با گزارش‌های سازمان ملل و گروه‌های حقوق بشری است.

وی با اشاره به افزایش انتقادات از سیاست‌های لندن در قبال حامیان تروریسم در منطقۀ خاورمیانه، گفت بوریس جانسون که دیپلماتی عالی‌رتبه است، چندی پیش به‌صراحت گفت افراط‌گرایان وهابی در منطقه آلت دست سعودی‌ها هستند اما دولت این اظهارات او را رد کرد.

افراسیابی گفت دولت بریتانیا از حکومت‌هایی طرفداری می‌کند که برای این تروریست‌های افراطی سلاح تهیه کرده و از آن‌ها حمایت مالی می‌کنند. این در حالی است که این تروریست‌ها نه‌تنها جنگ‌هایی ویرانگر در منطقه راه انداخته‌اند، بلکه باعث تضعیف امنیت اروپا نیز شده‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سیاست ضد ایرانی مقام‌های بریتانیایی گفت آن‌ها از ایران‌هراسی به‌عنوان بهانه‌ای برای توجیه فروش سلاح به کشورهای منطقه استفاده می‌کنند.

بریتانیا یکی از مهم‌ترین تأمین‌کنندگان سلاح در کشورهای عرب حوزۀ خلیج‌فارس است و قصد دارد طی دهۀ آتی بیش از 3 میلیارد و 700 میلیون دلار در این منطقه سرمایه‌گذاری کند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku