News   /   اروپا

برخی نمایندگان پارلمان بریتانیا خواستار توقف فروش سلاح به عربستان شدند

دود ناشی از حمله هوایی عربستان سعودی به صنعا، پایتخت یمن؛ 24 شهریور 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

شماری از قانون‌گذاران بریتانیایی خواستار آن شده اند که تا تکمیل تحقیقات درباره اقدامات ناقض حقوق بشری عربستان در یمن، فروش تسلیحات نظامی به ریاض متوقف شود.

رسانه‌های بریتانیایی روز پنج‌شنبه گزارش دادند کمیتۀ کنترل صادرات تسلیحات در پارلمان درباره تعهدات لندن به قوانین بین‌المللی درخصوص فروش سلاح، نگرانی‌هایی جدی مطرح کرده است.

کریس وایت، رئیس کمیته کنترل صادرات تسلیحات، گفت دولت بریتانیا باید برای توقف فروش تسلیحات نظامی به عربستان سعودی، اقدام فوری انجام دهد.

وی گفت: «در خلال این بررسی ما به مدارکی از منابع معتبر دست یافتیم که حاکی است از تسلیحات ساخت بریتانیا، در تناقض با قوانین بشردوستانه بین‌المللی، استفاده شده است.»

وایت افزود: «دولت دیگر نمی‌تواند منتظر بماند و شاهد مسایل باشد؛ دولت باید اکنون اقدامی فوری انجام دهد و فروش تسلیحات به ائتلاف تحت رهبری عربستان را متوقف کند تا مطمئن شویم خطری دربارۀ نقض (قوانین بین‌المللی) وجود ندارد.»

وی همچنین خواستار تحقیقات مستقل دربارۀ استفادۀ عربستان سعودی از بمب‌های خوشه‌ای در یمن شد.

وایت افزود: «ما از دولت می‌خواهیم همچنان به تعهدات قدیمی خود در قبال قوانین بشردوستانه بین‌المللی ادامه دهد و جامعه بین‌المللی را در تحقیقی قدرتمند و مستقل، هدایت کند. حوادث پیرامون تحولات یمن، نظیر اتهامات مربوط به استفاده از بمب‌های خوشه‌ای، باید کاملاً بررسی و پیام روشنی برای همۀ مبارزان در یمن ارسال شود که باید به حقوق بشر  احترام گذاشت. »

ویرانه‌های ناشی از حملات هوایی عربستان سعودی به یمن (تصویر آرشیوی از خبرگزاری فرانسه)

مقاومت دولت بریتانیا در برابر پایان دادن به فروش تسلیحات نظامی به عربستان سعودی، موجب تقویت روابط لندن با خاندان آل سعود می‌شود. ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، با وجود گسترش انتقادات از ریاض به علت نقض حقوق بشر در یمن، هفتۀ گذشته قاطعانه از فروش تسلیحات نظامی به عربستان سعودی دفاع کرد.

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر بریتانیا، از می خواسته است به خاطر «ویرانی‌های بشری» ناشی از تجاور به یمن، توافق فروش تسلیحاتی با عربستان سعودی را متوقف کند.

بریتانیا هم اکنون دومین فروشندۀ بزرگ سلاح در سطح جهان است و از سال 2010 تاکنون، دو سوم تسلیحات فروخته شدۀ لندن روانۀ کشورهای منطقۀ خاورمیانه شده است.

 بریتانیا در سال 2015 قرارداد نظامی 3.3 میلیارد پوندی با عربستان سعودی امضا کرد؛ این قرارداد شامل فروش انواع تسلیحات نظامی از جمله پهپاد، بالگرد و جنگنده‌های مختلف است.

عربستان سعودی حملات مرگبار خود به یمن را از فروردین 1394 آغاز کرده است؛ براساس اعلام سازمان ملل در این تجاوز نظامی تاکنون حدود 10 هزار نفر کشته شده‌اند.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku