News   /   اروپا

انتقاد گروه‌های حقوق بشری از انگلیس به خاطر فروش سلاح به ترکیه

تظاهرات مقابل ساختمان روزنامۀ جمهوریت ترکیه در اعتراض به بازداشت سردبیر و شماری از خبرنگاران این روزنامه در ترکیه؛ 10 آبان 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

گروه‌های حامی حقوق بشر می‌گویند دولت بریتانیا به خاطر سود فروش سلاح به ترکیه، سرکوب مردم و نقض حقوق بشر در این کشور را نادیده می‌گیرد.

پایگاه خبری گاردین در گزارشی که روز 3 بهمن منتشر شد، گزارش داد در پی کودتای نافرجام در ترکیه و آغاز سرکوب مخالفان رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور، بریتانیا حدود 50 میلیون پوند تسلیحات نظامی به آنکارا فروخته است.

آمارهای منتشرۀ جدید حاکی است ترکیه در یک سال گذشته به یکی از مهم‌ترین خریداران تسلیحات نظامی بریتانیا تبدیل‌شده است.

بریتانیا از اول جولای تا 30 سپتامبر 2016 این تجهیزات نظامی را که شامل تجهیزات پلیس ضد شورش، بالگرد، پهپاد، موشک، بمب و ... بود، به ترکیه فروخته است.

همچنین بریتانیا از سال 2015 تاکنون 330 میلیون پوند تسلیحات نظامی به ترکیه فروخته است و آنکارا هم‌اکنون در فهرست «بازارهای اولویت» برای صادرات سلاح در وزارت تجارت بین‌المللی بریتانیا قرار دارد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

اما این تسلیحات نظامی در حالی روانه ترکیه می‌شوند که نگرانی‌ها دربارۀ نقض گستردۀ حقوق بشر در این کشور به یکی از نگرانی‌های بین‌المللی تبدیل‌شده است.

در پی کودتای نافرجام تیر 1395 در ترکیه، بیش از 125 هزار نفر از محل کار خود اخراج یا تعلیق و 40 هزار نفر دیگر بازداشت‌شده‌اند.

در میان بازداشت‌شدگان و افرادی که از محل کار خود اخراج شده‌اند، نیروهای نظامی، اساتید دانشگاه، قضات، خبرنگاران و رهبران سیاسی به چشم می‌خورند.

در همین حال، مخالفان دولت آنکارا معتقدند ترکیه مخالفان را در زندان مورد شکنجه قرار می‌دادند.

ترکیه همچنین می‌گوید در حال تحقیق از 10 هزار نفر به اتهام استفاده از شبکه‌های اجتماعی در حمایت از تروریسم است.

اندرو اسمیت، از کمپین مخالفان تجارت سلاح در بریتانیا، گفت: «شرایط سیاسی در ترکیه بی‌ثبات است و سرکوب اخیر به معنای آن است که سرکوب بدتر خواهد شد.»

وی خطاب به سیاستمداران بریتانیایی گفت: «این زمان باید زمان هشدار و افزایش حمایت از حقوق بشر باشد، نه زمان فروش سلاح.»

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku