News   /   آمريکا

هشدار درباره صدور مجوز شکنجه از سوی رئیس جمهور امریکا

تصویری از دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا

گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل ضمن هشدار دربارۀ امکان صدور مجوز رئیس‌جمهور امریکا مبنی بر شکنجه در بازجویی‌ها، بر محاکمۀ برخی از مقامات ارشد دولت جورج بوش که اجازۀ انجام چنین عمل غیرقانونی را داده بودند، تأکید کرده است.

بن امرسون، روز جمعه در سخنرانی خود در شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو تصریح کرد تمایل دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، به استفاده از شکنجه برای اعتراف گیری دولت‌های دیگر را به این کار و دیگر اقدامات مشابه ترغیب می‌کند.

تصویری از بن امرسون، گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل

گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل گفت: «شنیدن اینکه رئیس‌جمهور آمریکا، در روز اول پس از مراسم تحلیف خود، به‌صراحت از امتیازات شکنجه به‌عنوان سلاحی برای مبارزه با تروریسم سخن می‌گوید و تمایل شخصی خود را به صدور اجازه استفاده از آن در صورت درخواست از وی را  تائید می‌کند، بیم و نگرانی را برمی‌انگیزد. »

امرسون دربارۀ حقوق بشر و مقابله با تروریسم، گفت : «سال‌های زیادی گذشته و اکنون تصویر واقعی همه‌چیز درباره افراد مسئول ازجمله کسانی که در جایگاه‌های مهم در داخل دولت بوش، اجازۀ این توطئۀ جنایی بین‌المللی را دادند و در آن مشارکت کردند و اکنون از عدالت فرار کرده و همچنان در قبال جنایات خود در مصونیت کامل به سر می‌برند، آشکار شده است.»

ترامپ اواخر ژانویۀ 2017 میلادی وعده‌های جنجال‌برانگیز خود را تکرار کرد و گفت شیوۀ واتربُردینگ (القای حس خفگی در آب) برای گرفتن اطلاعات از مظنون‌های تروریستی کاملاً مؤثر و کارآمد است.

وی ابراز تمایل کرد جیمز ماتیس، وزیر دفاع دولت امریکا، با استفاده از این شیوه موافقت کند.

اظهارات ترامپ مبنی بر استفاده از روش‌های خشونت‌بار بازجویی بیم و نگرانی سازمان حقوقی بین‌المللی دیده بان حقوق بشر را نیز برانگیخته است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌ وی فارسی» بلامانع است.

 

 

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku