News   /   آمريکا

آمریکا از انتشار گزارش شکنجه یک زندانی گوانتانامو جلوگیری کرده است

تصویری از زندان مخوف و بدنام گوانتانامو در کوبا که پنتاگون بعد از حوادث 11 سپتامبر 2001 در امریکا، برای حبس متهمان منتسب به القاعده و طالبان دایر کرده است.

آمریکا از انتشار اسناد شکنجۀ یک زندانی گوانتانامو در زمان بازداشت از سوی آژانس اطلاعات مرکزی این کشور (سیا)، جلوگیری کرده است.

وکیل مدافع ابو زبیده فاش کرده است مقامات دولتی امریکا مانع از انتشار 116 صفحه از یادداشت‌های وکلای حقوقی در تشریح جزئیات شکنجۀ ابوزبیده شده‌اند.

جو مارگولیز، وکیل مدافع اول این زندانی گفته است: «ما در 10 نوبت جداگانه، 116 صفحه (گزارش) ارائه کردیم. دولت، کل آن را (اسناد) طبقه بندی شده (محرمانه) اعلام کرد.»

وی افزود، این تصمیم نشان می‌دهد دولت باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا مصمم است همچنان گزارش شکنجه بازداشت‌شدگان را محرمانه اعلام کند.

بنا به گزارشی که از سوی کمیته اطلاعاتی سنای امریکا در سال گذشته (2014) منتشر شد، زبیده از سال 2002 میلادی، بدون هیچ گونه تفهیم اتهام و محاکمه به مدت نه سال بازداشت بوده است؛ وی همچنین در یک ماهی که در بازداشت سیا بود، یک چشم خود را از دست داد و 83 بار با شیوه واتربوردینگ (غرق مصنوعی) شکنجه شد.

این تبعه 44 ساله سعودی همچنین با تهدید به مرگ، حمام یخ، محرومیت از خواب و طیفی وسیع از دیگر شیوه‌های خشن شکنجه مواجه شد.

تصویری از ابوزبیده

در سال 2014 میلادی، این کمیته خلاصه‌ای از گزارش مفصل خود دربارۀ برنامه شکنجه‌گری سیا در دوره ریاست جمهوری جورج دابلیو بوش، رئیس جمهور سابق امریکا، ارائه داد که به شدت دستکاری شده بود.

به گفته سناتور داین فاینستاین، رئیس وقت این کمیته، روند بازجویی از مظنون‌های تروریستی بسیار خشن‌تر از آن چیزی است که این آژانس جاسوسی منتشر کرده است.

به رغم مخالفت مقامات کاخ سفید و سیا، فاینستاین خلاصه‌ای از این گزارش 480 صفحه‌ای سنا را منتشر کرد.

براساس این گزارش، محرومیت از خواب، حبس انفرادی در فضای کم، تحقیر وغرق مصنوعی موسوم به واتربوردینگ از جمله شیوه‌هایی شکنجه گری سیا بوده است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku