News   /   آمريکا

سناتور مک کین به رئیس جمهور منتخب امریکا درباره استفاده از روش‌های شکنجه‌ غیرقانونی هشدار داد

تصویری از جان مک کین، سناتور امریکا

جان مک‌کین، سناتور امریکا، به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب این کشور درباره ازسرگیری شکنجه‌های هشدار داده و تأکید کرده است امریکا به استفاده از واتربُردینگ (القای حس خفگی در آب) باز نمی‎گردد.

سناتور مک‌کین روز شنبه (29 آبان 1395) در مجمع سالانۀ انجمن امنیت بین‌المللی هالیفاکس گفت: «به کارهایی که قرار است رئیس‌جمهور ترامپ انجام دهد علاقه‌ای ندارم، [اما] ما بار دیگر از واتربردینگ استفاده نخواهیم کرد. ما افراد را شکنجه نخواهیم کرد... این شیوه مؤثر نیست.»

واتربُردینگ شیوه‌ای از اعتراف‌گیری در بازجویی است که در آن مأموران شخص بازداشتی را برهنه کرده و به یک تخته چوب شیبدارمی‌بندند به‌طوری‌که سر مظنون پایین‌تر از سطح بدنش قرار می‌گیرد، سپس پارچه‌ای بر سر و صورت او می‌بندند و با ریختن آب و خیس کردن پارچه، امکان نفس کشیدن را از بین می‌برند و در این شبیه‌سازی حس خفگی با آب و غرق شدن را به مظنون القا می‌کنند به‌طوری‌که با هر نفس به‌جای هوا، آب وارد ریۀ وی می‌شود.

مک‌کین، رئیس «کمیتۀ سرویس‌های مسلح» از حزب جمهوری‌خواه امریکا، همچنین هشدار داد هرگونه تلاش برای بازگشت به شکنجه، ازجمله استفاده از شیوۀ واتربردینگ، در دادگاه به چالش کشیده خواهد شد.

نمایندۀ آریزونا در مجلس سنای امریکا که در سال 2008 نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری بود، در سخنان اخیر خود اذعان کرد واتربردینگ وجهۀ امریکا را در جهان لکه‌دار کرده است.

مک‌کین افزود شکنجه همچنان طبق کنوانسیون ژنو غیرقانونی است و کنگرۀ آمریکا نیز سال گذشته آن را ممنوع کرده است.

وی در حالی دربارۀ استفادۀ مجدد از روش‌های شکنجه همچون واتربردینگ هشدار داده است که دونالد ترامپ در جریان مبارزات جنجال‌برانگیز انتخاباتی خود بارها اعلام کرد در برخورد با افراد مظنون به اقدامات تروریستی، از شکنجه‌هایی به‌مراتب شدیدتر از واتربردینگ استفاده خواهد کرد.

نگرانی دیده بان حقوق بشر از موضع ترامپ درباره شکنجه

اظهارات ترامپ مبنی بر استفاده از روش‌های خشونت‌بار بازجویی، نگرانی سازمان حقوقی بین‌المللی دیده بان حقوق بشر را نیز برانگیخته است.

 کنت راث، مسئول اجرایی دیده بان حقوق بشر، روز پنجشنبه (28 آبان) ضمن ابراز نگرانی دربارۀ سخنان ترامپ  گفت رویکرد و اظهارات وی را پیگیری خواهد کرد.

به گزارش فرانس پرس، وی تصریح کرد دیده‌بان حقوق بشر تمام آنچه ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود گفته است را جدی نمی‌گیرد، اما به سیاست خود مبنی بر فشار برای وخیم نشدن این‌گونه موضع‌گیری‌ها ادامه می‌دهد.

تصویری نمادین از واتربردینگ، شیوه اعتراف گیری از مظنون های تحت بازداشت امریکا

مدیر اجرایی دیده‌بان حقوق بشر همچنین از عمل نکردن اوباما به وعده خود برای پیگرد عاملان شکنجه در گوانتانامو ابراز تأسف کرد و گفت این موضوع سبب شده است زمینه برای تکرار سیاست دورۀ ریاست جمهوری جورج بوش، در زمان ریاست‌‌جمهوری ترامپ، همچنان فراهم باشد.

مأموران سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) بعد از حوادث یازده سپتامبر 2001، در مراحل بازجویی از مظنون‌های تروریستی از واتربردینگ  استفاده می‌کردند.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku