News   /   آمريکا

عفو بین‌الملل: شکنجه شنیع زندانی گوانتانامو توسط سیا

مصطفی هوساوی، زندانی گوانتانامو

سازمان عفو بین‌الملل از دولت امریکا خواسته تا یکی از زندانیان زندان نظامی خلیج گوانتانامو را که شرایط جسمانی‌اش به خاطر شکنجه سازمان سیا به سرعت رو به وخامت است تحت مراقبت پزشکی قرار دهد.

عفو بین‌الملل در نامه‌ای که چهارشنبه در دسترس عموم قرار گرفت آورده است که مصطفی هوساوی از عوارض مقعدی «دردناک و تحقیرآمیز» که ظاهرا ناشی از شکنجه سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) است رنج می‌برد.

عفو بین‌الملل تصریح کرد مشکلات جسمی هوساوی به احتمال قریب به یقین ناشی از شکنجه شدن توسط عوامل دولت امریکا است، به این معنی که وی تحت بازداشت سیا با یک جسم سخت مورد تجاوز و آزار قرار گرفته است.

سازمان حقوق بشری یاد شده از مسئول امور سلامت وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) خواست که مراقبت بهتری را از زندانی سعودی به عمل آورند.

هوساوی یکی از پنج مظنون طراح اصلی حملات 11 سپتامبر است که به کشته شدن هزاران نفر انجامید.

عفو بین‌الملل افزود که این مظنون به خاطر درد شدید جسمانی به شدت نیازمند مراقبت پزشکی است.

عفو بین‌الملل می‌گوید هوساوی صرفا برخی درمان‌های سطحی دریافت کرده اما پنتاگون مدعی است که کلیه زندانیان از مراقبت مورد نیاز بهره‌مند هستند.

نمایی از محوطه بیرونی زندان گوانتانامو در کوبا (AFP)

گری راس سخنگوی پنتاگون با خودداری از توضیح درباره جزئیات پرونده هوساوی به خبرگزاری فرانسه گفت: «کلیه زندانیان گوانتانامو از خدمات پزشکی و دندانپزشکی همانند کارکنان نظامی امریکا بهره‌مند هستند.»

حملات 11 سپتامبر 2001 که به صورت 9/11 نیز بدان اشاره می‌شود رشته حملاتی در امریکا بود که حدود سه هزار کشته بر جا گذاشت و حدود 10 میلیارد دلار خسارت مالی و زیرساختی به بار آورد.

مسئولان امریکایی تصریح می‌کنند که این حملات توسط تروریست‌های القاعده انجام شد اما بسیاری از کارشناسان درباره صحت روایت دولت از این حادثه تردید دارند.

آنان معتقدند عناصر خودسر در دولت امریکا با هدف شتاب بخشیدن به ماشین جنگ امریکا و پیشبرد دستور کار صهیونیسم طراح یا دست‎کم مشوق حملات 9/11 بوده‌اند.

امریکا پس از حملات خونین 11 سپتامبر 2001 ، زندان مخوف و بدنام گوانتانامو را برای حبس متهمانِ منتسب به القاعده و طالبان دایر کرد.

افراد بازداشتی در زندان گوانتانامو از حقوق اسیران جنگی برخوردار نیستند و به همین دلیل در شرایط بدی به سر می‌برند.

ده‌ها نفر از زندانیان گوانتانامو در اعتراض به حبس خود تاکنون بارها اعتصاب غذا کرده‌‌اند اما با تغذیه اجباری مواجه‌ شده‌اند.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku