News   /   آمريکا

پنتاگون 198 عکس از اقدام به شکنجه زندان‌بانان خود منتشر می‌کند

شکنجۀ بازداشت‌شدگان زندان ابوغریب در بغداد، پایتخت عراق (2003- عکس از اسوشیتتدپرس)

یک گروه حقوق بشر مطرح در امریکا اعلام کرد پنتاگون وعده داده است نزیک به 200 عکس از اقدام بازجویان خود در شکنجۀ زندانیان در عراق و افغانستان منتشر کند.

اتحادیۀ آزادی‌های شهروندی امریکا اولین بار در سال 2004 با طرح دعوی در دادگاه، ارتش امریکا را تحت فشار قرار داد تا حدود 2 هزار عکس از اقدامات خشونت‌بار نیروهای امریکایی علیه بازداشت‌شدگان منتشر کند.

این سازمان خصوصی روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد پنتاگون قرار است 198 عکس از این اقدامات را روز جمعه (9 بهمن) در اینترنت منتشر کند.

کنگرۀ امریکا که اکثریت آن جمهوری‌خواه هستند، با تصویب لایحۀ معافیت از قانون آزادی اطلاعات در صدد جلوگیری از انتشار این عکس‌ها بود که انتظار می‌رود این اقدام با محکومیت فعالان حقوق بشر روبرو شود.

تصویر آرشیوی از یک مرد عراقی که به اتهام فعالیتهای تروریستی توسط نیروهای امریکایی در عراق بازداشت شد. در این عکس که در یکی از زندانهای ارتش امریکا در عراق گرفته شده، مرد عراقی می کوشد کودک 4 ساله اش را که از دیدن صحنه دستگیری پدرش وحشت‌زده شده، آرام کند.

مارس گذشته (حدود اسفند 1393) نیز پنتاگون از یک قاضی امریکایی حکم انتشار عکس‌ها را دریافت کرد.

براساس اعلام اتحادیۀ آزادی‌های شهروندی امریکا قرار است روز جمعه عکس‌هایی از شکنجۀ بازداشت‌شدگان در زندان‌های بگرام در افغانستان و ابوغریب در عراق منتشر شود.

در سال 2004 میلادی، تصاویری از شکنجۀ زندانیان ابوغریب در بغداد، پایتخت عراق منتشر و موجب رسوایی مقامات امریکایی شد. تا جایی که امریکا یازده تن از زندان‌بانان و مسئولین زندان را به اتهام شکنجه، آزار و قصور به سه تا ده سال زندان محکوم کرد.

ژنرال آنتونیو تاگوبا، مسئول تحقیق در پروندۀ زندان ابوغریب در گزارش‌های خود اعلام کرد ارتش امریکا به شکنجه‌های جنون‌آمیز، وحشیانه و هولناکی دست زده است.

گزارش‌های بسیاری نیز از شکنجه و آزار بازداشت‌شدگان در زندان بگرام در افغانستان در طول سال‌های گذشته منتشر شده است. امریکا تحت فشارهای بین‌المللی اواخر سال 1393 اعلام کرد این زندان را بسته است. 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku