News   /   آمريکا   /   تلگرام

مأمور پیشین سیا: بی‌تأثیر و غیرقانونی بودن تکنیک‌های شکنجه

دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، در حال آماده سازی دستور اجرایی بازگشایی زندان‌های سیا در کشورهای خارجی است. (تصویر آرشیوی از خبرگزاری فرانسه)

دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، در حال آماده‌سازی دستور اجرایی بازگشایی زندان‌های سازمان سیا در کشورهای خارجی تحت عنوان «بلک سایتس» است.

در این زندان‌ها مظنون تروریستی نگهداری شده و مورد شکنجه قرار می‌گیرند.

در همین حال دیده‌بان حقوق بشر خواستار مداخلۀ کنگره برای مقابله با این موضوع شده و دربارۀ بازگشایی مجدد این زندان‌ها، ابراز نگرانی کرده است.

سازمان سیا پس از حملات 11 سپتامبر 2001، از تکنیک‌هایی خشن نظیر غرق مصنوعی، سوءاستفاده فیزیکی، محرومیت از خواب، اعدام‌های دروغین و ... علیه مظنونان تروریستی در این زندان‌ها استفاده کرده است.

یکی از مأموران پیشین سازمان سیا معتقد است تکنیک‌های شکنجۀ خشن «به شکل فاجعه‌باری مضر، غیرقانونی و غیرضروری» بوده و این‌ها تکنیک‌هایی مردود هستند.

گلن کارل روز پنج‌شنبه در گفتگو با شبکه پرس تی‌وی گفت: «در حقیقت این خود ایالات‌متحده بود که این روش‌ها را بیش از یک‌صد سال پیش مردود اعلام کرد. در سال 1902، ایالات‌متحده سربازان این کشور را به اتهام جنایت جنگی غرق مصنوعی علیه شورشیان فیلیپین، تحت تعقیب قرار داده، محاکمه کرده، محکوم کرده و اعدام کرده است.»

دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور  امریکا، در حال آماده سازی دستور اجرایی بازگشایی زندان‌های سیا در کشورهای خارجی است. (تصویر آرشیوی از خبرگزاری فرانسه)

وی افزود: «بنابراین امریکا در محکومیت این (جنایت) و شناسایی آن به‌عنوان جنایت جنگی پیشگام بوده است. ما همچنین سربازان ژاپنی و افسران اطلاعاتی را پس از جنگ جهانی دوم به اتهام ارتکاب جنایت جنگی غرق مصنوعی محاکمه و اعدام کردیم.»

این تحلیل‌گر همچنین گفت شکنجه در قانون اساسی امریکا، قانون عدالت نظامی، کنوانسیون ضد شکنجه و چندین قانون دیگر، اقدامی غیرقانونی برشمرده شده است.

وی گفت بنابراین این «درک توهم‌آمیز» ترامپ است که شکنجه کارآمد است زیرا به‌واقع این‌گونه نیست.

کارل همچنین با اشاره به اینکه تکنیک‌های بازجویی سیا «به‌شدت مجادله‌آمیز و غیر سازنده» است، افزود این تکنیک‌ها به اطلاعات مفیدی نمی‌انجامد و به‌عنوان اطلاعاتی «غیرقانونی» به شمار می‌آیند.

به گفتۀ این کارشناس، روانشناسان و کارشناسان بازجویی، آزمایش‌هایی تجربی و علمی دربارۀ مزایای شکنجه برای به دست آوردن اطلاعاتی مفید در این رابطه انجام داده‌اند که نتیجه آن ثابت کرده که شکنجه «بی‌تأثیر» است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku