News   /   آمريکا

یاهو از هک‌شدن نیم میلیارد حساب کاربری این شرکت در سال 2014 خبر داده است

تصویر آرشیوی از تابلوی تبلیغاتی شرکت فن‌آوری یاهو در واشنگتن (5 آگوست 2015، عکس از خبرگزاری فرانسه)

شرکت یاهو، غول اینترنتی امریکا، اعلام کرد نیم میلیارد حساب کاربران این شرکت در سال 2014 هک شده است .

شرکت یاهو روز پنج‌شنبه (اول مهر) در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بر مبنای تحقیقات جاری، یاهو معتقد است اطلاعات مربوط به دست کم 500 میلیون حساب کاربری سرقت شده است.»

شرکت اینترنتی یاهو در بیانیۀ خود، این حمله را به عامل یا عاملان «مورد حمایت یک دولت» نسبت داد و افزود، اطلاعات مسروقه احتمالا شامل نام، آدرس ایمیل، تاریخ تولد، گذرواژه و سوال و جواب‌های امنیتیِ مربوط به حسابِ کاربران بوده است.

این غول اینترنتی همچنین تاکید کرد اطلاعات دزدیده شده، گذرواژه‌های رمزگذاری‌نشده و یا اطلاعات مربوط به پرداخت‌ها و تراکنش‌های بانکی را شامل نمی‌شود.

مقامات یاهو همچنین از همکاری نزدیک این شرکت با مقامات امنیتی در ارتباط با این موضوع خبر داد.

تحلیل‌گران می‌گویند اطلاعات به‌سرقت‌رفته ممکن است برای دسترسی به اطلاعات افراد و کاربران در دیگر وب‌سایت‌ها نیز به کار روند.

بر اساس گزارش‌های موجود، این سرقت احتمالاً بزرگترین سرقت اطلاعات از یک شرکت به شمار می‌آید.

این درحالی است که برخی از شرکت‌های اینترنتی، پیش از این، از تلاش دولت امریکا برای اجبار آنان به ارائه اطلاعات کاربران خود، شاکی بوده‌اند.

یاهو در حالی  این سرقتِ گستردۀ سایبری را اعلام کرده است که پیش از این در سال جاری میلادی، گزارشی منتشر شده بود که در آن به نقل از یک پژوهشگر امنیتی از احتمال دسترسی به حدود 200 میلیون حساب کاربری و فروش اطلاعات هک‌شدۀ آنان در فضای مجازی خبر داده شده بود.

در همین حال، از کاربران سرویس‌های آنلاین یاهو خواسته شده است حساب‌ کاربری خود را چک کنند تا از نبودِ هرگونه فعالیت مشکوک در آن اطمینان یابند.

یاهو همچنین از کاربران خود خواسته است گذرواژه‌های خود را تغییر دهند.

شرکت یاهو در بیانیه خود اعلام کرد: «نفوذ و سرقت‌های آنلاین از سوی عاملان مورد حمایت دولت‌ها به طور فزاینده در این صنعت فن‌آوری رواج یافته است.» 

این تحولات در حالی روی می‌دهند که دو ماه قبل شرکت یاهو در قراردادی به ارزش 4.8 میلیارد دلار،  تجارت اصلی اینترنتی خود را به شرکت تله‌کام ورایزون واگذار کرد و به دو دهه کار و فعالیت خود به عنوان یک شرکت مستقل پایان داد.

در حال حاضر معلوم نیست آیا سرقت این اطلاعات، در قیمت مورد توافق یاهو و ورایزن موثر بوده است یا نه. 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku