News   /   آمريکا

اف‌بی‌آی: طرح اتهام علیه هیلاری کلینتون را توصیه نمی‌کنیم

جیمز کومی، رئیس پلیس فدرال امریکا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

رئیس پلیس فدرال امریکا (اف‌بی‌آی) گفت طرح اتهامات علیه هیلاری کلینتون، نامزد انتخابات ریاست جمهوریِ این کشور به دلیل استفاده از ایمیل‌ شخصی در زمان تصدی‌ مقام وزارت خارجۀ امریکا را توصیه نمی‌کند. 

این اظهارات جیمز کومی، سایۀ سنگین احتمال بازداشت هیلاری را از سر ستاد انتخاباتی کلینتون، به عنوان نامزد منتخب حزب دموکرات در انتخاباتِ آتی ریاست جمهوری امریکا برداشت.

البته این مقام امنیتی، کلینتون و مشاورانش را به دلیل «غفلت بسیار» در قبال حفظ اطلاعات محرمانه به شدت سرزنش کرد و افزود وی باید می‌دانست که استفاده از یک سیستم ایمیلِ عمومی برای جا به جا کردن اطلاعات طبقه‌بندی شده و حساس دولتی غلط است.

رئیس اف‌بی‌آی تأکید کرد هدف از تشکیل این پرونده، تحقیق دربارۀ این موضوع بود که آیا کلینتون و دستیارانش به عمد چنین عملی مرتکب شده‌ بودند و یا حقیقتاً غفلت عامل این عملکرد بوده است.

اگرچه تصمیم کومی به واهمۀ ستاد انتخاباتی کلینتون از احتمال پیگرد قانونی پایان داد، اما پیامدهای سیاسیِ این پرونده کماکان ادامه دارد و انتقاد صریح رئیس پلیس فدرال امریکا از کلینتون، بهانه‌ای به دست رقیبش خواهد داد تا صداقت، وفاداری و امانت‌داری وی را زیر سؤال ببرد.

در اولین واکنش، دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا دربارۀ استفادۀ کلینتون از ایمیل شخصی گفت وی «کل کشور را در معرض خطر قرار داد».

ترامپ افزود تصمیم اف‌بی‌آی برای توصیه نکردن طرح اتهامات علیه کلینتون نمونه‌ای از «ناسالم بودن نظام» است.

کومی درست هنگامی این اظهارات را مطرح کرد که کلینتون برای برگزاری اولین رویداد انتخاباتی خود با حضور باراک اوباما، رئیس جمهور دموکراتِ امریکا عازم سفر بود. رئیس پلیس فدرال امریکا پیش از بیان این سخنان تصریح کرد کاخ سفید و وزارت دادگستری اطلاعی از آن‌چه قرار است بگوید، ندارند.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید پس از اظهارات کومی گفت، کاخ سفید واکنشی رسمی به اظهارات رئیس اف‌بی‌آی نشان نخواهد داد و این پرونده هنوز در وزارت دادگستری باز است.

هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری امریکا و باراک اوباما، رئیس جمهور دموکراتِ امریکا در یک رویداد انتخاباتی در شهر شارلوت در ایالت کارولینای شمالی (15 تیر 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)

نه اوباما و نه کلینتون در طول برنامۀ انتخاباتی این نامزد در شهر شارلوت در ایالت کارولینای شمالی، اشاره‌ای به سخنان کومی نکردند، اما اوباما از عملکرد کلینتون در زمان تصدیِ مقام وزارت خارجۀ امریکا ستایش کرد.

براساس نتایج تحقیقات بازرس کل وزارت خارجۀ امریکا که اوایل خرداد منتشر شد، کلینتون با استفاده از ایمیل خصوصی‌اش در زمان تصدی مقام وزارت خارجه، قوانین فدرال امریکا را نقض کرده است.

بیش از 2 هزار پست الکترونیک از طریق ایمیل شخصی کلینتون بین سال‌‏های 2009 تا 2013 که وی سمت وزارت امور خارجۀ امریکا را به عهده داشت، ارسال و دریافت شده است که شماری از این ایمیل‌ها محرمانه و طبقه بندی شده بوده است.

براساس قوانین امریکا استفاده از سرورهای غیر دولتی و ایمیل شخصی برای انجام مکاتبات دولتی غیرقانونی است.

انتخابات سراسری ریاست جمهوری امریکا در تاریخ ۸ نوامبر 2016 (18 آبان 1395) برگزار می‌شود و به احتمال زیاد دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه با کلینتون رقابت خواهد کرد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku