News   /   سرخط   /   خاورميانه   /   تلگرام

تأکید وزیر خارجه روسیه بر نقش مؤثرایران در روند صلح سوریه

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه (تصویر آرشیوی)

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، بر لزوم مشارکت بازیگران خارجی تأثیرگذار ازجمله ایران در روند پایان دادن به درگیری‌های مرگبار در سوریه تأکید کرده است.

لاوروف این اظهارات را سه‌شنبه در پاسخ سؤالی دربارۀ اظهارات اخیر ضد ایرانی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، بیان کرد.

وی گفت: «حل مشکلات خاورمیانه و شمال آفریقا مستلزم مشارکت بازیگران خارجی مؤثر بر اوضاع عینی است.»

وی همچنین از جمهوری اسلامی به‌عنوان «هستۀ» گروه بین‌المللی حمایت از سوریه یادکرد.

ترامپ در نطق یکشنبه خود در جمع سران کشورهای عربی در ریاض پایتخت سعودی از ایران به‌عنوان «بزرگ‌ترین حامی تروریسم» در جهان یادکرد و با طرح این ادعا که نقش ایران در سوریه از فاجعه‌بارترین و بی‌ثبات‌کننده‌ترین مداخلات بوده است، خواستار انزوای ایران شد.

وی در دیدار دوشنبه خود از اراضی اشغالی نیز اظهارات خصمانه مشابهی را عنوان کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، در اجلاس امریکایی اسلامی عربی در مرکز همایش‌های ملک عبدالعزیز در ریاض، پایتخت عربستان، 31 اردیبهشت 1396 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجۀ ایران، ضمن محکومیت اظهارات رئیس‌جمهور امریکا، تلاش وی را در راستای تشویق کشورهای منطقه به خرید تسلیحات امریکایی از طریق اشاعه ایران‌هراسی برشمرد.

نشست آستانه مبتنی بر اصل جامعیت

وزیر خارجۀ روسیه در بخش دیگری از سخنان خود به مذاکرات صلح درون سوری اشاره کرد که در آستانه، پایتخت قزاقستان، با میانجی‌گری تهران، مسکو و آنکارا برگزار شد.

تاکنون چهار دور از این مذاکرات انجام‌شده که در تازه‌ترین دور آن نقطه عطفی در تفاهم بر سر ایجاد مناطق تنش‌زدا در سوریه حاصل شد، که باهدف کاهش محسوس درگیری‌ها در کشور شکل‌گرفته است.

لاوروف گفت: «روند آستانه بر اصل جامعیت استوار است، ضمن اینکه روسیه، ترکیه و ایران طرح مذاکرات مستقیم بین سوری را با مشارکت دولت و مخالفان مسلح در نظر دارند.»

وی افزود: «در رایزنی‌های آستانه، ترکیه به نمایندگی از برخی کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس ازجمله عربستان و قطر عمل می‌کند.»

طرح ترک مخاصمه در سراسر سوریه با میانجیگری روسیه و ترکیه و با حمایت ایران از تاریخ 10 دی 1395 به اجرا درآمد، یک روز پس‌ازآنکه شورای امنیت سازمان ملل با اتفاق آرا قطعنامه‌ای را در حمایت از تلاش‌ها برای پایان بخشیدن به ناآرامی‌ها در سوریه و آغاز مذاکرات صلح تصویب کرد.

لاوروف تأکید کرد که نظر مساعد سازمان ملل به ماهیت نشست آستانه و آتش‌بس در سوریه «به‌وضوح بیانگر نگرش جامعۀ جهانی به وضع موجود است.»

ایران و روسیه به درخواست دمشق از ارتش سوریه در مبارزه با تروریست‌های تکفیری حمایت مستشاری دارند. مسکو همچنین با پشتیبانی هوایی خود به نیروهای سوری در عملیات زمینی خود علیه تروریست‌ها یاری می‌رساند. سوریه از سال 2011 میلادی صحنه درگیری گروه‌های تروریستی موردحمایت خارجی است.

ارتش سوریه ظرف چند ماه اخیر پیشروی‌های چشمگیری مقابل عناصر تکفیری داشته است، که در پی رشته شکست‌های پی‌درپی به اعمال خشونت‌بار خود در سطح کشور شدت بخشیده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌‌وی فارسی» بلامانع است.

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku