News   /   ايران

ظریف: ایران مخالف حضور امریکا در نشست آستانه است

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجۀ ایران (عکس از تسنیم)

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجۀ ایران، می‌گوید ایران با حضور امریکا در نشست آستانه، پایتخت قزاقستان، برای بحران سوریه مخالف است.

ظریف سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به این سوال که موضع جمهوری اسلامی ایران در صورت حضور امریکا در نشست آستانه برای حل بحران سوریه چه خواهد بود، گفت: «ما مخالف حضور امریکا هستیم.»

وی افزود: «ما دعوتی از‌ امریکا نکرده‌ایم و مخالف حضور آن‌ها هستیم.»

سرگئی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه، ضمن ابراز امیدواری به گسترش همکاری با دولت آیندۀ امریکا، از حضور این کشور در نشست آستانه استقبال کرده بود. 

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجۀ ترکیه، نیز شنبه (25 دی) اعلام کرد این کشور و روسیه تصمیم گرفته‌اند امریکا را به مذاکرات صلح سوریه در آستانه دعوت کنند.

در همین راستا، جمعه (24 دی) معاونان وزرای امور خارجۀ ایران، روسیه و ترکیه در مسکو دیدار و دربارۀ آخرین تحولات سوریه، برنامۀ مذاکرات طرف‌های سوری در آستانه و ادامۀ مذاکرات معاونان وزرای  خارجۀ 3 کشور تبادل‌نظر کردند.

این مذاکرات در پی نشست لاوروف، ظریف و چاووش‌اوغلو که 30 آذر با موضوع سوریه در مسکو برگزار شد، انجام گرفت.

null

نشست آستانه قرار است 4 بهمن به میزبانی دولت قزاقستان با حضور نمایندگان دولت و معارضان سوریه و با نظارت سه کشور ایران، ترکیه و روسیه و مشارکت نمایندۀ سازمان ملل برگزار شود و در صورت موافقت طرفین، 20 بهمن نیز با میانجیگری استافان دِ میستورا، نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل در امور سوریه، در ژنو ادامه یابد.

 آتش‌بس سوریه باهدف دستیابی به راه‏‎حل سیاسی و پایان 6 سال درگیری در این کشور از 10 دی امسال در سراسر این کشور برقرار شده که گروه‌های تروریستی داعش و جبهة‌النصره مشمول آن نمی‌شوند.

سوریه از اسفند 1389 صحنۀ جنگ مرگباری است که به گفتۀ دولت دمشق برخی کشورهای غربی و هم‌پیمانان منطقه‌ای آن‌ها ازجمله عربستان سعودی، قطر و ترکیه از آن حمایت کرده‌‎اند.

آتش‌افروزی گروه‌های معارض دولت سوریه به کشته و زخمی شدن صدها هزار غیرنظامی منجر شده و میلیون‌ها آواره نیز برجای گذاشته است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku