مقتدی صدر: بشار اسد به خاطر سوریه استعفا کند

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق

رهبر جریان صدر عراق با اشاره به بی فایده بودن هرگونه مداخله نظامی خارجی در سوریه، بشار اسد رئیس جمهوری این کشور را ترغیب کرد به خاطر علاقه به کشورش از سمت خود کناره گیری کند.

مقتدی صدر شنبه (19 فروردین) در بیانیه‌ای با تأکید بر اینکه مداخلۀ نظامی امریکا در عراق و سوریه هیچ فایده‌ای ندارد، از رئیس‌جمهور سوریه خواست استعفا کند. او این اقدام را گام منصفانه‌ای برای دور کردن سوریه از جنگ توصیف کرد.

صدر گفت: «منصفانه این است که بشار اسد استعفا کند و از سر دوست داشتن سوریه، از  حکمرانی کناره‌گیری کند تا این کشور را از جنگ دور کند و مانع از سیطره تروریست‌ها بر این کشور شود. بشار اسد می‌تواند با سپردن زمام امور به طرف‌های مردمی بانفوذ قبل از آن‌که دیر شود و پشیمانی باقی بماند، موضع تاریخی قهرمانانه‌ای اتخاذ کند.»

وی افزود: «[دونالد] ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، نباید در اظهارات، مواضع و تصمیمات احمقانه‌اش افراط کند. این مسئله نه‌تنها برای امریکا بلکه برای تمامی جامعۀ جهانی زیان‌بار است.»

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه

صدر گفت: «امریکا نباید خودش را وارد هولوکاست جدیدی کند که همه باید بهای آن را بپردازند و احتمالاً سوریه را به ویتنام جدیدی تبدیل خواهد کرد. امریکا نباید سیاست یک بام و دو هوا را در پیش بگیرد. یعنی از یک‌سو در موصل غیرنظامیان بی‌گناه را بمباران کرده و از سوی دیگر حملۀ شیمیایی به غیرنظامیان را محکوم کند.»

 رهبر جریان صدر عراق گفت: «این مسئله را بعید نمی‌دانم که دستور ترامپ برای بمباران سوریه به معنای اجازه دادن به گسترش داعش در مناطق دیگر باشد.»

وی افزود: «امریکا غالباً ناظر تروریسم بوده است. اگر امریکا می‌خواهد ناظر صلح باشد پس باید از مذاکرات حمایت کند و مردم را چه در فلسطین، چه در بحرین و چه در دیگر مناطق نجات دهد.»

 وی گفت: «همگان باید بدانند که مداخلۀ نظامی امریکا هرگز مفید نخواهد بود. امریکا جنگ خود را علیه داعشی‌ها در عراق اعلام کرد اما تروریسم همچنان روی خاک مقدس ما پابرجاست و مداخلۀ امریکا مفید نبوده است. به گمان من چنین اقداماتی منطقه را به درگیری خواهد کشاند.»

صدر همگان را به عقب‌نشینی نظامی از سوریه فراخواند تا مردم این کشور زمام امور را به دست گیرند.

مقتدی صدر از امریکا، روسیه و گروه‌های دیگر خواست از آزار و اذیت سوریه دست بردارند.

سوریه از مارس 2011 (اسفند 1389) صحنۀ جنگ داخلی مرگباری است.

ترامپ 18 فروردین با متهم کردن بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، به انجام حادثۀ شیمیایی اخیر در شهر خان‌شیخون در استان ادلب که به کشته شدن 70 تن انجامید، دستور حمله به یک پایگاه نظامی را در سوریه صادر کرد.

به دنبال این فرمان، ارتش امریکا بامداد جمعه فرودگاه نظامی الشعیرات واقع در جنوب شرقی استان حمص را با 59 موشک تاماهاک هدف قرار داد. این نخستین حملۀ مستقیم امریکا به سوریه از زمان شروع ناآرامی در این کشور عربی است. در این حمله 9 غیرنظامی ازجمله 4 کودک کشته شدند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی ‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku