News   /   ايران   /   تلگرام

روحانی:هیئت بین‌المللی حقیقت‌یاب برای سوریه تشکیل شود

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران (19 فروردین 96، عکس از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری)

رئیس‌جمهور ایران در واکنش به حملۀ اخیر امریکا به سوریه خواهان تشکیل هیئت بین‌المللی حقیقت‌یاب برای رسیدگی به اتفاق‌های اخیر در سوریه شده است.

حسن روحانی صبح شنبه در همایش ملی «اقتصاد مقاومتی و توسعه روستایی» در وزارت کشور با محکوم کردن حملۀ موشکی امریکایی‌ها به بهانۀ حادثۀ شیمیایی در استان ادلب انجام شد، گفت: «تقاضای جمهوری اسلامی ایران این است که یک هیأت حقیقت‌یاب بین‌المللی و بدون حضور افراد مغرض و با حضور کشورهای بی‌طرف تشکیل شود و بررسی کند که این سلاح‌های شیمیایی مورد ادعا را چه کسی و از کجا آورده است؛ چرا که بر اساس اعلام سازمان ملل دولت سوریه سلاح شیمیایی در اختیار ندارد.»

روحانی ادامه داد: «امریکا که خود را پلیس جهان،‌ رهبر و قاضی دنیا می‌داند، خود بریده و دوخته و وارد عمل شده و نیمه شب با شلیک موشک به یک پایگاه هوایی عده‌ای بی‌گناه را شهید کرده است.»

وی با تأکید بر اینکه در حمله به فرودگاه نظامی الشعیرات سوریه، تجاوز به کشوری مستقل صورت گرفته است، خاطر نشان کرد: «تجاوز به یک کشور مستقل به چه مناسبتی صورت گرفته است؟ در حالی که یکی از ادعاهای  این آقایی که الان در امریکا حاکم شده، این بود که می خواهد با تروریست مبارزه کند، اما امروز همه تروریست‌های سوریه از این حملۀ امریکا خوشحال شده و جشن گرفته‌اند.»

رئیس‌جمهور ایران خطاب به دولت امریکا گفت: «اگر راست می‌گفتید چرا در نخستین اقدام خود به تروریست‌ها کمک کردید و حامی آنها شدید؟ چرا علیه ارتش سوریه که در حال جنگ با تروریست است وارد عمل شدید ؟ موشک‌های خود را با کدام قانون و مجوز از مدیترانه به سمت پایگاه هوایی این کشور مستقل پرتاب کردید؟»

 

روحانی تصریح کرد: «با کدام مجوز و قانونی چنین اقدامی را انجام دادید؟ حتی از سازمان ملل که ایراد فراوانی به آن وارد است و از کنگره خودتان که ایرادات فراوانی به آن هم وارد است، مجوز نگرفتید و تجاوزگرانه، وقیحانه و ظالمانه برخلاف همه اصول بین‌المللی به کشور سوریه حمله کردید.»

وی خاطر نشان کرد: «این شرایط نشان می‌دهد که ما امروز باید بیش از پیش بیدار و متحد باشیم؛ چرا که معلوم نیست افرادی که امروز در امریکا روی کار آمده‌اند، چه خواب و خیالی برای منطقه دیده‌اند. به همین دلیل ما باید هوشیارانه، عاقلانه و با برنامه‌ریزی در برابر احتمالات مختلف آماده شویم.»

بقایای یک هواپیمای سوری که در حملۀ موشکی امریکا از بین رفته است. (عکس از اسوشیتدپرس)

ارتش امریکا بامداد جمعه فرودگاه نظامی الشعیرات واقع در جنوب شرقی استان حمص را با 59 موشک تاماهاک هدف قرار داد.

ناوهای امریکایی مستقر در دریای مدیترانه با دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور، و در واکنش به حادثۀ شیمیایی اخیر در شهر خان‌شیخون در استان ادلب به این پایگاه نظامی حمله کردند.

واشنگتن و متحدان آن بلافاصله بعد از این حادثۀ شیمیایی دولت سوریه را به انجام حملۀ شیمیایی متهم کردند اما سوریه این ادعا را قاطعانه رد کرد و افزود این کشور هرگز از سلاح شیمیایی استفاده نکرده و نخواهد کرد.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku