روحانی: حملۀ تجاوزکارانه امریکا کاملاً محکوم است

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، حمله موشکی امریکا را به سوریه محکوم کرد. (عکس از خبرگزاری فرانسه)

رئیس‌جمهور ایران با محکوم کردن حملۀ موشکی اخیر امریکا به فرودگاهی نظامی در سوریه خاطر نشان کرد این اقدام باعث تقویت تروریسم در منطقه می‌شود.

حسن روحانی شامگاه جمعه در پیامی در توییتر اعلام کرد: «جهانیان را به مخالفت با اینگونه سیاست‌ها که نتایج مخرب و خطرناکی برای منطقه و جهان دارد، فرا می‌خوانم.»

روحانی تأکید کرد: «حملۀ تجاوزکارانه امریکا به الشعیرات سوریه به معنای تقویت افراط و ترور در منطقه و بی‌قانونی و بی‌نظمی در جهان، و کاملاً محکوم است.»

ارتش امریکا بامداد جمعه فرودگاه نظامی الشعیرات واقع در جنوب شرقی استان حمص را با 59 موشک تاماهاک هدف قرار داد. این نخستین حملۀ مستقیم امریکا به سوریه از زمان شروع ناآرامی در این کشور عربی است.

ناوهای امریکایی مستقر در دریای مدیترانه با دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور، و در واکنش به حادثۀ شیمیایی اخیر در شهر خان‌شیخون در استان ادلب به این پایگاه نظامی حمله کردند.

شلیک موشک‌های تاماهاک از ناو یواس‌اس پورتر در دریای مدیترانه (عکس از پایگاه خبری نیروی دریایی امریکا)

پایگاه خبری بلومبرگ با اشاره به اینکه ناوهای امریکایی پیش از انجام این حمله دو مرتبه تمرین کرده بودند، ادامه داد ارتش امریکا پیش از این اقدام، روسیه را به دلیل استقرار نیروها و بالگردهایش در فرودگاه نظامی الشعیرات در جریان تصمیم خود قرار داده بود.

واشنگتن و متحدان آن بلافاصله بعد از این حادثۀ شیمیایی دولت سوریه را به انجام حملۀ شیمیایی متهم کردند اما سوریه این ادعا را قاطعانه رد کرد و افزود این کشور هرگز از سلاح شیمیایی استفاده نکرده و نخواهد کرد.

در همین حال، رئیس‌جمهور ایران با اشاره به حملۀ شیمیایی عراق در دوران جنگ تحمیلی و جان باختن بیش از 100 شهروند ایرانی تصریح کرد: «حادثۀ خان‌شیخون سوریه تکان‌دهنده و به شدت محکوم و برای مردم ایران که سال‌ها قربانی سلاح شیمیایی بوده‌اند، یادآور فاجعۀ سردشت است.»

وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرده بود واشنگتن پیش از حملۀ شیمیایی در ادلب تصمیم گرفته بود به سوریه حمله کند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku