پادشاه عربستان از حملۀ موشکی امریکا به سوریه تقدیر کرد

تصویری از ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه عربستان (راست) و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا

ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه عربستان، در تماس تلفنی با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، شخصاً از حملۀ موشکی اخیر واشنگتن به یک پایگاه هوایی ارتش سوریه تقدیر کرده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، ملک سلمان جمعه (18 فروردین) در گفتگوی تلفنی با ترامپ به علت اتخاذ آنچه «تصمیم شجاعانۀ» وی خواند به او تبریک گفت.

در همین حال، یک مقام وزارت خارجۀ عربستان به این خبرگزاری گفت ریاض «از عملیات رزمی امریکا علیه اهداف نظامی در سوریه کاملاً حمایت می‌کند.»

وی مدعی شد با توجه به ناکامی جامعۀ بین‌المللی در توقف اقدامات دمشق، حملۀ موشکی ترامپ پاسخ درستی به دولت سوریه بود.

ارتش امریکا صبح جمعه با حدود 60 موشک کروز (تاماهوک) پایگاه هوایی الشعیرات را در استان حمص در غرب سوریه هدف حمله قرار داد. دفتر ریاست جمهوری سوریه این حمله را «احمقانه و غیرمسئولانه» توصیف و آن را محکوم کرده است. در این حمله حدود 15 نفر ازجمله غیرنظامیان کشته و «خسارات شدیدی» به منطقه وارد شد.

عربستان سعودی از نخستین کشورهایی بود که با تقدیر از این حمله، مراتب حمایت کامل خود را از این اقدام امریکا اعلام کرد.

تصاویر ماهواره‌ای دیجیتال گلوب پایگاه هوایی شعیرات در سوریه را پس از حملۀ موشکی امریکا نشان می‌دهد، 18 فروردین 1396 (عکس از آسوشیتدپرس)
تصاویر ماهواره‌ای دیجیتال گلوب پایگاه هوایی شعیرات در سوریه را پس از حملۀ موشکی امریکا نشان می‌دهد، 18 فروردین 1396 (عکس از آسوشیتدپرس)

ریاض که مدت مدیدی است در پی سرنگونی دولت سوریه است، به حمایت ایدئولوژیک و مادی از گروه‌های تکفیری معارض دمشق متهم است.

تکفیر که مشخصۀ بسیاری از گروه‌های تروریستی فعال در منطقه است به میزان زیادی تحت نفوذ وهابیت قرار دارد که یک ایدئولوژی افراطی غالب در عربستان سعودی به شمار می‌رود.

ریاض عضو ائتلاف تحت رهبری امریکا است که از سپتامبر 2014 بدون اجازۀ دمشق یا مجوز سازمان ملل علیه آنچه مواضع تروریست‌های داعش در خاک سوریه خوانده می‌شود، حملات هوایی انجام داده‌اند.

عربستان سعودی فوریۀ گذشته برای نخستین بار پیشنهاد اعزام نیروی زمینی به سوریه را مطرح کرد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی ‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku