هشدار سندرز: حمله به سوریه امریکا را در باتلاق خاورمیانه گرفتار می‌کند

تصویر آرشیوی از برنی سندرز، سناتور دموکرات امریکایی (عکس از خبرگزاری فرانسه)

برنی سندرز، سناتور دموکرات امریکایی و یکی از نامزدهای پیشین انتخابات ریاست‌جمهوری، با محکوم کردن تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده، برای حمله به سوریه گفت این اقدام می‌تواند امریکا را برای مدتی طولانی در باتلاق خاورمیانه گرفتار کند.

سندرز در بیانیه‌ای که جمعه منتشر شد با ابراز «نگرانی عمیق» خود گفت این حملات می‌توانند «بار دیگر امریکا را به باتلاق مداخلۀ نظامی بلندمدت در خاورمیانه» بکشانند.

سناتور ایالت ورمونت گفت جنگ‌های عراق و افغانستان به امریکایی‌ها آموخته است که «وارد شدن به یک جنگ آسان‌تر از خارج شدن از آن است».

سندرز سال گذشته در دوران تبلیغات انتخاباتی، هیلاری کلینتون، رقیب هم‌حزبی خود، را به خاطر حمایت از جنگ عراق به باد انتقاد گرفته بود.

ترامپ نیز بارها مخالفت خود را با جنگ‌های تحت رهبری امریکا در خاورمیانه اعلام کرده و وعده داده بود هرگز علیه دولت سوریه اقدام نظامی انجام ندهد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا

اما ترامپ جمعه (18 فروردین) با متهم کردن بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، به انجام حادثۀ شیمیایی اخیر در شهر خان‌شیخون در استان ادلب که به کشته شدن 70 تن انجامید، دستور حمله به یک پایگاه نظامی را در سوریه صادر کرد.

بیشتر بخوانید:

سندرز از ترامپ خواست در کنگره حاضر شود و دربارۀ این اقدام خود توضیحاتی ارائه بدهد و همچنین پیش از انجام هر اقدام نظامی دیگر علیه سوریه، مجوز کنگره را دریافت کند.

وی افزود: «دولت ترامپ باید به مردم امریکا دربارۀ اهداف واقعی این اقدام نظامی در سوریه و اینکه این اقدام چگونه با اهداف مهم‌تر یک راه‌حل سیاسی به‌عنوان تنها گزینۀ پایان دادن به جنگ داخلی سوریه مطابق است، توضیح دهد.»

سندرز تأکید کرد طبق قانون اساسی رئیس‌جمهور باید برای انجام هرگونه اقدام نظامی از کنگره اجازه بگیرد.

نیکی هِیلی، سفیر امریکا در سازمان ملل متحد، جمعه (18 فروردین) در نشست اضطراری شورای امنیت در مقر سازمان ملل در نیویورک، هشدار داد امریکا ممکن است اقدامات نظامی بیشتری علیه سوریه انجام دهد.

وی حملۀ اخیر امریکا به سوریه را «گامی بسیار سنجیده» دانست و گفت: «آمادۀ اقدامات بیشتر هستیم، اما امیدواریم لازم نباشد.»

ارتش امریکا بامداد جمعه فرودگاه نظامی الشعیرات واقع در جنوب شرقی استان حمص را با 59 موشک تاماهاک هدف قرار داد. این نخستین حملۀ مستقیم امریکا به سوریه از زمان شروع ناآرامی در این کشور عربی است.

این موشک‌ها از ناوشکن‌های یو‌اس‌اس پورتر و یو‌اس‌اس راس در دریای مدیترانه شلیک شدند.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، در این حمله 9 غیرنظامی ازجمله 4 کودک کشته شدند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی ‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku