News   /   آمريکا   /   تحليل   /   تلگرام

تحلیلگر سیاسی: سیاست ضدچین در امریکا ناشی ازنیات امپریالیستی این کشور است

تصویر آرشیوی از جان استپلینگ، نویسنده و مفسر امریکایی هنگام مصاحبه با شبکه پرس تی وی از نروژ

یک تحلیلگر سیاسی در مصاحبه با شبکۀ پرس تی وی، سیاست ضد پکنِ امریکا را ناشی از برنامه‌ها و نیات امپریالیستی کاخ سفید دانست.

سفر آتی رئیس‌جمهور چین به امریکا برای دیدار و گفت‌وگو با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، بار دیگر گمانه‌زنی‌هایی را مبنی بر احتمال گفت‌وگو میان دو کشور دربارۀ طرح ترامپ در خصوص تجارت دوجانبه تقویت کرده است.

دولت جدید امریکا تأکید کرده است توافقات تجارت خارجی با چین باید بازبینی و اصلاح شود. چین از مقامات امریکایی خواسته است به قوانین تجارت بین‌المللی احترام بگذارند.

چین همچنین تصریح کرده است خواهان همکاری با همتایان آمریکایی خود بر مبنای منافع مشترک و برابری است.

جان استپلینگ، نویسنده و مفسر از نروژ، در مصاحبه با شبکۀ پرس تی‌وی سیاست ضدچینی دولت واشنگتن را نشان‌دهندۀ تکرار «امپریالیسم امریکا» دانسته است که به دورۀ ویتنام و حتی جنگ تریاک در قرن نوزدهم بازمی‌گردد.

وی تصریح کرده است: «امریکا یک کشور امپریالیستی است و سیاست خارجی آن از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون بدون تغییر باقی مانده است.»

تصویری از ناو هواپیمابر نیروی دریایی امریکا در دریای چین شرقی  (19 اسفند 1395، عکس از خبرگزاری فرانسه)

وی سیاست امریکا در قبال چین را آمیخته با انگیزه‌های اقتصادی و نظامی دانست و تصریح کرد قدرت اقتصادی چین و روابط میان چین، روسیه و ایران بیم و نگرانی ترامپ و بسیاری دیگر را در امریکا برانگیخته است.

استپلینگ همچنین گفت امریکا با پایگاه‌های نظامی چین را احاطه کرده و پایگا‌ه‌های جدیدی در کرۀ جنوبی ایجاد کرده است که سرزمین چین را تهدید می‌کند.

این تحلیلگر در بخشی دیگر از این مصاحبه به اظهارات استیو بانون، دستیار رئیس‌جمهور امریکا، مبنی بر امکان وقوع جنگ امریکا با چین اشاره کرد و گفت این اظهارات نشان‌دهندۀ ماهیت بیگانه‌هراسی امپریالیسم جدید امریکا است.

استپلینگ گفت راهبرد «تمرکز بر آسیا» در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما آغاز شده و با تهاجم و تهدید نظامی همراه بوده است.

در سال‌های اخیر، تنش‌ میان چین با آمریکا و ژاپن بر سر مالکیت بخش‌های مختلف اقیانوس آرام افزایش یافته است.

استفادۀ ترامپ از ادبیات ضدپکن که یکی از محورهای مبارزات انتخاباتی وی را تشکیل می‌داد، نشان می‌دهد اختلافات میان آمریکا و چین تشدید شده است.

پس از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا روابط میان دو کشور بیش از پیش، به تیرگی گراییده است. 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی ‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku