News   /   آسيا   /   تلگرام

گشتزنی ناوگروه ارتش امریکا در آبهای مورد مناقشۀ دریای چین جنوبی

تصویری از ناو هواپیمابر یو اس اس کارل وینسون در اقیانوس آرام (15 بهمن 1395، عکس از نیروی دریایی امریکا ، منبع: خبرگزاری فرانسه)

نیروی دریایی ارتش آمریکا از گشت‌زنی ناوگروه هواپیمابر این کشور در آب‌های مورد مناقشۀ دریای جنوبی چین خبر داده است.

ارتش امریکا در حالی این حرکت را نوعی «گشت زنی عادی» دانسته است که چین روز چهارشنبه به واشنگتن هشدار داده و امریکا را از هرگونه اقدام تحریک‌آمیز در «به چالش کشیدن حاکمیت»   پکن در آب‌های مورد مناقشه در این منطقه بر حذر داشت.

بر اساس بیانیۀ نیروی دریایی آمریکا، این ناوگروه که ناو هواپیمابر یو اس اس کارل وینسون USS Carl Vinson  هم بخشی از آن است، از روز شنبه (30 بهمن 1395) به گشت زنی و رزمایش روزانه در منطقه پرداخته‌اند.

ناو هواپیمابر «یو‌اس‌اس کارل وینسون» از نوع «نیمیتز» است که با رآکتور هسته‌ای کار می‌کند و ارتش امریکا ده فروند از این نوع ناو هواپیمابر را در اختیار دارد.

به گزارش پایگاه اینترنتی «نیوی نیوز سرویس»، دریابان «جیمز کیلبی» فرمانده این ناوگروه می‌گوید قابلیت‌ها و آمادگی‌های این نیرو در پی چند هفته آموزش در اقیانوس آرام، تقویت شده است.

تصویر آرشیوی از یک ناو هواپیمابر امریکایی در آب‌های جنوبی چین (عکس از خبرگزاری فرانسه)

وی همچنین ابراز امیدواری کرده است عرضۀ این قابلیت‌ها به گسترشِ «روابط قوی موجود با هم‌پیمانان، شرکا و دوستان» امریکا در منطقه منجر شود.

چین بخش اعظم دریای جنوبی چین را از آنِ خود می‌داند درحالی‌که برونئی، مالزی، فیلیپین، تایوان و ویتنام هر کدام ادعای حق حاکمیت بر بخش‌هایی از این دریا را دارند.

تنش‌های چین با ژاپن نیز که سابقۀ طولانی‌تری دارند به اختلاف بر سر حاکمیت بر جزایر کوچک در دریای شرقی چین مربوط می‌شود.

این مناقشه در حال حاضر به معضلی فرا منطقه‌ای تبدیل شده و بیش از همه آمریکا به مداخله در این امر پرداخته است.

پکن واشنگتن را به دخالت در مسائل منطقه‌ای و تنش‌زایی در دریای جنوبیِ چین متهم می‎کند و در مقابل امریکا مدعی است چین با ساخت جزایر مصنوعی در مناطق مورد مناقشه درصدد احیای اراضی است.

اقدامات امریکا ازجمله گشت زنی ناوهای جنگی آن در مناطق نزدیک جزایر تحت کنترل چین، بارها اعتراض و انتقاد چین را در پی داشته است.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی ‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku