News   /   آسيا

پکن بخش‌هایی از دریای جنوبی چین را به خاطر رزمایش نظامی بست

تصویری از یکی از جزایر مورد مناقشه در آب های دریای جنوبی چین (عکس آرشیوی از خبرگزاری فرانسه)

پکن اعلام کرده است به خاطر برگزاری رزمایش نظامی بخش‌هایی از دریای جنوبی چین را بسته است.

مقامات چین گفتند مناطق شمال شرقی جزیره هاینان به خاطر برگزاری رزمایش نظامی دریایی تا روز پنج شنبه بسته خواهد بود.

وب سایت نیروی دریای چین در بیانیه‌ای درباره این رزمایش و بسته شدن بخش‌هایی از دریای جنوبی چین اعلام کرد این رزمایش از روز سه شنبه آغاز خواهد شد و ورود به این منطقه «ممنوع» است.

مقامات چین به جزئیات بیشتری درباره برگزاری این رزمایش دریایی اشاره‌ای نکرده‌اند.

هشدار درباره «فاجعه»

همزمان یکی از مقامات نظامی عالی چین درباره ادامه آزادی گشت زنی نظامی در دریای جنوبی چین هشدار داده و گفته است این موضوع می‌تواند به وقوع یک «فاجعه» در این منطقه منجر شود.

دریاسالار سان جیانگو، معاون ستاد مشترک ارتش چین، در نشستی پشت درهای بسته که عصر شنبه برگزار شد و بخش‌هایی از آن از طریق رویترز منتشر شد، گفت چین از آزادی گشت زنی دریای جنوبی چین بیشترین نفع را می‌برد و به هیچ کس اجازه نخواهد داد تا به آن خدشه وارد کند.

اگرچه وی تاکید کرد «اما چین همیشه مخالف به اصطلاح آزادی گشت زنی نظامی است که تهدید نظامی همراه خود دارد» و قوانین بین المللی درباره دریاها را نقض می‌کند.

وی تصریح کرد: «این گونه آزادی گشت زنی نظامی به آزادی گشت زنی در دریای جنوبی چین خدشه وارد می‌کند و می‌تواند موجب بروز فاجعه در منطقه شود.»

تصویری از ناو هواپیمابر امریکایی در آب‌های جنوبی چین (عکس از خبرگزاری فرانسه)

اظهارات این مقام نظامی چین در حالی مطرح شد که امریکا معمولا با ناوهای جنگی خود در مناطق نزدیک جزایر تحت کنترل چین، مشغول گشت زنی است.

گفتنی است، دادگاهی در لاهه روز سه شنبه طی حکمی اعلام کرد، هیچ مبنای قانونی برای چین به منظور مطالبه حقوق تاریخی بر منابع در مناطق دریایی در خطوطی که پکن در سال 1947 ترسیم کرده است، وجود ندارد.

چین با رد رای این دادگاه درباره جزایر و مناطق مورد مناقشه این کشور با فیلیپین در دریای جنوبی چین، اعلام کرد این رأی را «نمی‌پذیرد و به رسمیت نمی‌شناسد.»

گفتنی است چین ادعای مالکیت بیشتر مناطق و جزایر دریای جنوبی چین را که به لحاظ منابع انرژی بسیار غنی است، دارد در حالی که کشورهای برونئی، مالزی، فیلیپین، تایوان و ویتنام نیز چنین ادعاهایی مطرح کرده‌اند. همچنین سالانه محموله های تجاری به ارزش نزدیک به 5 میلیارد دلار از این منطقه عبور می کنند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku