News   /   آمريکا   /   تلگرام

درخواست دانشمندان برجستۀ امریکایی از ترامپ برای حفظ برجام

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا، در حال سخنرانی در اجلاس آیپک در واشنگتن دی سی (2 فروردین 1395- عکس از نیویورک‌تایمز)

ده‌ها دانشمند امریکایی با ارسال نامه‎‏‌ای به دونالد ترامپ، رئیس‎‌جمهور منتخب امریکا، از وی خواسته‌اند توافق هسته‎ای میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 را حفظ کند.

37 دانشمند امریکایی ازجمله برندگان جایزۀ نوبل، سازندگان سابق تسلیحات هسته‎ای، مشاوران علمی پیشین کاخ سفید و مدیر اجرایی بزرگ‌ترین انجمن جهانی دانشمندان، این نامه را امضا کرده‌اند.  

بر اساس گزارش روزنامۀ نیویورک‌تایمزِ امریکا در این نامه خطاب به ترامپ آمده است: «از شما می‌خواهیم این دارایی مهم راهبردی ایالات‌متحده را حفظ کنید.»

توافق هسته‌ای با ایران در تاریخ 23 تیر سال گذشته بین تهران و کشورهای گروه 1+5 شامل امریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان در وینِ اتریش امضا شد. درنتیجۀ این توافق، طرفین متعهد به اجرای برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) شدند.

ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی خود، بارها به انتقاد از توافق هستهای با ایران پرداخت و حتی در نشست کمیتۀ امور عمومی امریکا و اسرائیل در ماه مارس (فروردین 1395) گفت: «اولویت شماره یک برای من رد این توافق زیان‌بار با ایران است. مدت زیادی درگیر آن بوده‌ام. توافق را می‌شناسم و اجازه دهید به شما بگویم، این توافق فاجعه‌بار است. برای امریکا، اسرائیل و برای کل خاورمیانه.»

ریچارد ال. گاروین، فیزیکدانی که در طراحی نخستین بمب هیدروژنی در جهان نقش داشته و به مدت طولانی به واشنگتن در امور مربوط به تسلیحات هسته‎ای و کنترل تسلیحات مشاوره می‎داده است، هماهنگ‌کنندۀ اصلی نگارش این نامه به ترامپ بوده است.

امضاکنندگان این نامه هدف خود را «ارائۀ ارزیابی‌شان» دربارۀ توافق هسته‎ای با ایران اعلام کرده‌‎اند که از حدود یک سال پیش اجرایی شده است.

تصویر پرچم ایران، کشورهای عضو گروه 1+5 و اتحادیۀ اروپا

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تاریخ 26 دی 1394 اعلام کرد تهران برنامۀ هسته‎ای خود را بر اساس برجام محدود کرده است و زمان آن رسیده است که تحریم‌های اقتصادی علیه ایران لغو شوند.  

دانشمندان امریکایی در نامۀ خود ذکر کرده‎اند که ایران دوسوم از سانتریفیوژهایش را متوقف کرده است، بیش از 95 درصد از اورانیومی را که تا 4 درصد غنی‌سازی شده بود، صادر کرده و تولید اورانیوم با خلوص تقریبی 20 درصد را نیز که به سوخت لازم برای بمب‌ اتمی نزدیک‌تر است، کاملاً کنار گذاشته است.

در این نامه آمده است که در پی توافق هسته‌ای با ایران زمان لازم جهت غنی‎سازی اورانیوم موردنیاز برای ساخت یک سلاح هسته‎ای «از چند هفته به چندین ماه افزایش یافته است».

مقام‌‎های ایرانی بارها با اشاره به صلح‌آمیز بودن برنامۀ هسته‌ای این کشور تأکید کرده‌اند به دنبال ساخت تسلیحات هسته‎ای نیستند. ایران به‌عنوان یکی از امضاکنندگان متعهد به پیمان‎نامۀ منع گسترش سلاح‎های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) و یکی از اعضای آژانس بین‎المللی انرژی اتمی، حق استفاده از فناوری هسته‎‏ای برای اهداف صلح‌آمیز را دارد.

دانشمندان امریکایی همچنین ذکر کردند که کارشناسان و ناظران به آن‎ها اطمینان داده‎اند که امکان این‌که در تأسیسات هسته‌ای ایران «به‌صورت ناگهانی» سلاح هسته‎ای تولید شود، وجود ندارد.

بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز از مهم‌ترین مسائلی که در نامۀ دانشمندان امریکایی بدان‌ها اشاره‌شده این است که برجام «خطر تولید مقادیر قابل‌توجه و ناگهانی» تسلیحات هسته‎ای در ایران و «فشار بر همسایگان ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای» را کاهش داده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku