News   /   ايران   /   اروپا   /   تلگرام

روسیه خطاب به امریکا: لغو برجام، اقدامی نابخشودنی

تصویری از وزارت خارجۀ روسیه

وزارت امور خارجۀ روسیه، در پی تمدید تحریم‌های 10 ساله علیه ایران، گفت در صورت از بین‌رفتن توافق بر سر برنامه اتمی ایران، این اقدام امریکا اقدامی «نابخشودنی » خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری اینترفکس، وزارت امور خارجۀ روسیه روز پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد مسکو از تصمیم امریکا برای تمدید تحریم‌های 10 ساله علیه ایران ناامید شده است.

این اظهارات در حالی مطرح شد که باراک اوباما، رئیس‌جمهور امریکا، بامداد پنج‌شنبه طرح تمدید تحریم‌ها علیه ایران را امضا نکرد؛ اما با این وجود این طرح علی‌رغم عدم امضای اوباما به قانون تبدیل شد.

براساس قانون اساسی امریکا، رئیس‌جمهور پس از تصویب یک طرح در کنگره، 10 روز فرصت دارد تا آن را تأیید یا وتو کند و یا اینکه بدون امضا اجازه دهد، طرح به قانون تبدیل شود.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، پیش‌تر با تأکید بر اینکه تمدید تحریم‌ها نقض برجام است، تصریح کرده در صورت تمدید تحریم‌ها، تهران واکنش نشان خواهد داد.

روحانی در پی نقض برجام از سوی امریکا و پیرو تصمیمات شورای عالی امنیت ملی و هیئت نظارت بر برجام، دستورهای جداگانه‌ای را خطاب به محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه، و علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، صادر کرد.

این در حالی است که دولت اوباما مدعی است تا زمانی که تهران به برجام پایبند باشد، تمدید این تحریم‌ها تأثیری بر ایران نخواهد داشت.

گفتنی است، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا، از مخالفان سرسخت برجام به شمار می‌آید و بارها تهدید کرده است که این توافق را لغو می‌کند.

ایران و گروه 1+5 پس از ماه‌ها مذاکرات فشرده در تاریخ 23 تیر 1394 دربارۀ برجام به توافق رسیدند؛ برجام از 26 دی 1394 اجرایی شد و براساس آن به سال‌ها تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران به بهانۀ برنامه اتمی‌اش پایان داده شد. تهران در عوض پذیرفت تا برخی فعالیت‌های اتمی‌اش را محدود کند.
 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku