News   /   ايران   /   تلگرام

برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین؛ 21 دی

تصویر پرچم ایران، کشورهای 5+1 و اتحادیۀ اروپا

نشست کمیسیون مشترک برجام ۱۰ ژانویه (21 دی‌) در وین، پایتخت اتریش، برگزار خواهد شد.

به گزارش ایسنا، در این نشست نمایندگان ایران و کشورهای ١+٥ و نمایندۀ اتحادیۀ اروپا به‌عنوان هماهنگ‌کنندۀ کمیسیون مشترک برجام حضور خواهند داشت.

این نشست در پی ارسال نامه‌ای از سوی وزیر امور خارجۀ ایران به فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا و هماهنگ‌کنندۀ کمیسیون مشترک برجام، و درخواست وی برای تشکیل این جلسه، برگزار می‌شود.

محمدجواد ظریف هفتۀ گذشته (27 آذر 1395) با ارسال نامۀ رسمی به موگرینی خواستار برگزاری جلسۀ کمیسیون مشترک برجام جهت رسیدگی به اقدام اخیر امریکا در تمدید تحریم‌ها علیه ایران شد.

ظریف در این نامه با اشاره به تکرار بدعهدی و اهمال امریکا در اجرای تعهدات خود، از موگرینی خواست که ضمن اطلاع‌رسانی لازم به کلیۀ طرف‌های برجام، تمهیدات لازم را برای برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام و نیز کارگروه تحریم‌های کمیسیون مشترک جهت رسیدگی به اقدام اخیر امریکا انجام دهد.

پیش از برگزاری نشست کمیسیون مشترک، جلسۀ گروه کاری تحریم‌ها در سطح کارشناسان تشکیل می‌شود و گزارش آن به کمیسیون ارائه خواهد شد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجۀ ایران (راست)، در کنار فدریکا موگرینی، مسئول سیاست‌ خارجی اتحادیۀ اروپا

این ششمین نشست کمیسیون مشترک برجام است که در سطح معاونان وزیران خارجه و مدیران کل تشکیل می‌شود.

آخرین نشست مشترک برجام در سطح معاونان، شهریور 1395 در نیویورک و در حاشیۀ نشست سالانۀ مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد. هم‌چنین بعد از این نشست برای اولین بار نشست وزیران خارجۀ ایران و 1+5 در نیویورک برای بررسی موانع ایجادشده بر سر برداشته شدن تحریم‌ها به‌ویژه از سوی امریکا برگزار شد.

احتمالاً این آخرین نشستی است که تیم سیاست خارجی دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور امریکا، در آن شرکت خواهد کرد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، در تاریخ ۲۳ آذر 1395 با ارسال نامه‌ای، وزارت امور خارجه را موظف به پیگیری موضوع بدعهدی امریکا با استفاده از سازوکارهای پیش‌بینی‌شده در برجام کرد.

اخیراً طرح تمدید تحریم‌های 10 سالۀ ایران، علی‌رغم خودداری باراک اوباما از امضای آن، به قانون تبدیل شد.

مقام‌های ایرانی نسبت به تمدید تحریم‌ها واکنش نشان دادند و آن را خلف‌وعدۀ امریکا دانستند.

در همین حال روحانی پیش‌تر با تأکید بر اینکه تمدید تحریم‌ها نقض برجام است، تصریح کرد تهران نسبت به این موضوع واکنش نشان خواهد داد.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku