News   /   ايران   /   تلگرام

نامۀ ظریف به موگرینی برای برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجۀ ایران

وزیر امور خارجۀ ایران با ارسال نامۀ رسمی به فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا، خواستار برگزاری جلسۀ کمیسیون مشترک برجام جهت رسیدگی به اقدام اخیر امریکا در تمدید تحریم‌ها علیه ایران شده است.

به گزارش ادارۀ کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه، محمدجواد ظریف شنبه (27 آذر) در این نامه خطاب به هماهنگ‌کنندۀ کمیسیون مشترک برجام، با اشاره به پایبندی کامل ایران به تعهدات خود طی یک سال‌ونیم گذشته، ماهیت «متقابل» تعهدات مندرج در برجام و خصوصیت «چندجانبه بودن» این سند را یادآور شد و تصریح کرد: «حفظ تمامیت و انسجام برجام و پایداری آن مستلزم توجه همۀ طرف‌های برجام نسبت به تداوم اجرای مفاد آن از سوی همۀ اعضا است.»

ظریف با اشاره به تکرار بدعهدی و اهمال امریکا در اجرای تعهدات خود، از موگرینی خواست که ضمن اطلاع‌رسانی لازم به کلیۀ طرف‌های برجام، تمهیدات لازم را برای برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام و نیز کارگروه تحریم‌های کمیسیون مشترک جهت رسیدگی به اقدام اخیر امریکا انجام دهد.

 فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا و هماهنگ‌کنندۀ کمیسیون مشترک برجام

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، در تاریخ ۲۳ آذر 95 با ارسال نامه‌ای وزارت امور خارجه را موظف به پیگیری موضوع بدعهدی امریکا با استفاده از سازوکارهای پیش‌بینی‌شده در برجام کرد.

اخیراً طرح تمدید تحریم‌های 10 سالۀ ایران، علی‌رغم خودداری باراک اوباما، رئیس‌جمهور امریکا، از امضای آن، به قانون تبدیل شد.

بر اساس قانون اساسی امریکا، رئیس‌جمهور پس از تصویب یک طرح در کنگره، 10 روز فرصت دارد تا آن را تأیید یا وتو کند و یا اینکه بدون امضا اجازه دهد طرح به قانون تبدیل شود.

در حالی‌ که این اقدام اوباما مانع از تمدید تحریم‌ها علیه ایران نمی‌شود، اما مخالفتی نمادین با اقدام نمایندگان کنگرۀ امریکا به شمار می‌آید.

مقام‌های ایرانی نسبت به تمدید تحریم‌ها واکنش نشان دادند و آن را خلف‌وعدۀ امریکا دانستند.

در همین حال روحانی پیش‌تر با تأکید بر اینکه تمدید تحریم‌ها نقض برجام است، تصریح کرد تهران نسبت به این موضوع واکنش نشان خواهد داد.

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku