News   /   ايران

ایران دربارۀ تمدید تحریم‌ها در امریکا رسماً به سازمان ملل اعتراض کرد

غلامعلی خوشرو، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد

ایران دربارۀ مصوبۀ اخیر کنگرۀ امریکا مبنی بر تمدید 10 سالۀ تحریم‌های ایران رسماً به سازمان ملل متحد اعتراض کرد.

غلامعلی خوشرو، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل، در نامه‌ای خطاب به بان کی مون، دبیر کل این سازمان، این مصوبۀ اخیر کنگره را مغایر نص صریح برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) دانست و خواستار درج آن در گزارش آتی دبیر کل به شورای امنیت شد.

مجلس سنای امریکا 11 آذر طرح تمدید 10 سالۀ تحریم‌ها علیه ایران را به‌اتفاق آراء تصویب کرد. این طرح پیش‌تر نیز به تصویب مجلس نمایندگان امریکا رسیده بود و اکنون برای تبدیل‌شدن به قانون، تنها به امضای باراک اوباما، رئیس‌جمهور امریکا، نیاز دارد.

مسئولان ایرانی بارها تأکید کرده‌اند که تمدید تحریم‌ها علیه ایران نقض آشکار برجام است و واکنش ایران را در پی خواهد داشت.

خوشرو در این نامه نوشت: «دولت جمهوری اسلامی ایران مصوبۀ اخیر کنگرۀ امریکا و تمدید قانون تحریم ایران (موسوم به قانون آی‌اس‌اِی) تا پایان سال 2026 میلادی را مغایر تعهدات امریکا بر اساس برجام می‌داند.»

تصویر آرشیوی از ساختمان کنگرۀ امریکا

در این نامه تأکید شده بر اساس مفاد برجام، امریکا به‌عنوان یکی از طرف‌های برجام متعهد شده است که از تمدید و وضع مجدد تحریم و یا هر اقدام مغایر با اهداف، نص و روح برجام خودداری کند.

خوشرو افزود: «امریکا مسئول پیامدهای منفی و آثار زیان‌بار چنین اقدامی خواهد بود.»

در این نامه از دبیر کل سازمان ملل خواسته شده است که از همۀ طرف‌های برجام، به‌ویژه امریکا، بخواهد به تعهدات خود در قبال این توافقنامه پایبند بمانند.

نمایندۀ ایران در سازمان ملل همچنین از بان کی مون خواست این اقدام امریکا و سایر موارد بدعهدی این کشور در اجرای تعهدات برجام را در چارچوب گزارش آتی خود به شورای امنیت منعکس کند.

حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، 3 آذر فرمودند اگر این تحریم‌ها، تمدید، اجرایی و عملیاتی شود قطعاً نقض برجام است و جمهوری اسلامی در برابر آن واکنش نشان خواهد داد.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز گفته است پیش‌بینی‌های لازم از سوی ایران در قبال تصمیم‌ احتمالی امریکا دربارۀ تمدید تحریم‌ها صورت گرفته است.

امریکا یکی از امضاکنندگان توافق هسته‌ای با ایران است. این توافق 23 تیر سال گذشته بین ایران و کشورهای گروه 1+5 شامل امریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان در وینِ اتریش امضا شد.

بر اساس برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام)، قرار شد در ازای محدود شدن بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همۀ تحریم‌های بین‌المللی و یک‌جانبۀ مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران لغو ‌شود.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku