News   /   ايران

مجلس سنای امریکا به تمدید 10 سالۀ تحریم ایران رأی داد

تصویر آرشیوی از کنگرۀ امریکا

مجلس سنای امریکا طرح تمدید 10 سالۀ قانون تحریم‌ها علیه ایران را به اتفاق آرا تصویب کرد.

در جلسۀ روز پنج‌شنبۀ سنای امریکا، این طرح با 89 رأی موافق و بدون رأی مخالف به تصویب رسید. 

لایحۀ تحریم ایران موسوم به (آی‌اس‌اِی) پیش‌تر نیز در مجلس نمایندگان امریکا تصویب شده بود و اکنون برای تبدیل شدن به قانون تنها باید به امضای باراک اوباما، رئیس‌جمهور امریکا، برسد.

مجلس نمایندگان امریکا، 25 آبان امسال با 419 رأی موافق در مقابل یک رأی مخالف این طرح را تصویب کرده بودند.

میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواه اکثریت سنای امریکا سه‌شنبه ایران را به تلاش برای «گسترش حوزه نفوذ خود در سراسر خاورمیانه» متهم کرده و گفته بود: «حفظ این تحریم‌ها، حیاتی است.»

مقامات امریکا در سال 1996 و در دورۀ ریاست‌جمهوری بیل کلینتون، ایران را به بهانۀ واهی تلاش برای دست‌یابی به تسلیحات هسته‌ای، تحریم کردند.

ایران شدیداً این اتهام را رد و اعلام کرد به‌عنوان یکی از امضاکنندگان متعهد به پیمان‎نامۀ منع گسترش سلاح‎های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) و یکی از اعضای آژانس بین‎المللی انرژی اتمی، حق استفاده از فناوری هسته‎‏ای برای اهداف صلح‌آمیز را دارد.

مسئولان ایرانی بارها تأکید کرده‌اند که تمدید تحریم‌ها علیه ایران نقض برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) است و واکنش ایران را در پی خواهد داشت.

حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، 3 آذر فرمودند اگر این تحریم‌ها، تمدید، اجرایی و عملیاتی شود قطعاً نقض برجام است و جمهوری اسلامی در برابر آن واکنش نشان خواهد داد.

حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز دوشنبۀ گذشته گفت پیش‌بینی‌های لازم از سوی ایران در قبال تصمیم‌ احتمالی امریکا دربارۀ تمدید تحریم‌ها صورت گرفته است.

امریکا یکی از امضاکنندگان توافق هسته‌ای با ایران است. این توافق 23 تیر سال گذشته بین ایران و کشورهای گروه 1+5 شامل امریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان در وینِ اتریش امضا شد.

بر اساس برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام)، قرار شد در ازای محدود شدن بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همۀ تحریم‌های بین‌المللی و یک‌جانبۀ مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران لغو ‌شود.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku