News   /   ايران

ظریف: تحریم‌های امریکا اثر اجرایی ندارد

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجۀ ایران (عکس آرشیوی از خبرگزاری فرانسه)

وزیر امور خارجۀ ایران در واکنش به تمدید تحریم‌های 10 ساله علیه تهران در مجلس سنای امریکا گفت این تحریم‌ها اثر اجرایی ندارد.

به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف که برای شرکت در ششمین کنفرانس «قلب آسیا» صبح شنبه وارد هند شد، در جمع خبرنگاران گفت: «این کاری که در سنا انجام شد، در صورتی که به امضای رئیس‌جمهور امریکا هم برسد، اثر اجرایی ندارد و از نظر جامعۀ بین‌المللی بی‌اعتباری دولت امریکا را نشان می‌دهد که برخلاف تعهدات خود عمل می‌کند.»

ظریف که در تور آسیایی خود علاوه بر هند به کشورهای چین و ژاپن نیز سفر خواهد کرد، گفت: «نیازی نداریم در سه کشور چین، هند و ژاپن خیلی وارد گفتگو در این زمینه شویم زیرا اثری بر کارآفرینان این سه کشور که تمایل به سرمایه‌گذاری در ایران دارند، نخواهد داشت.»

اظهارات ظریف در حالی مطرح شد که مجلس سنای امریکا 11 آذر طرح تمدید 10 سالۀ تحریم‌ها علیه ایران را به‌اتفاق آراء تصویب کرد. در این جلسۀ سنا، طرح مذکور برای تمدید قانون تحریم موسوم به آی‌اس‌اِی با 89 رأی موافق و یک رأی ممتنع، بدون رأی مخالف، به تصویب رسید. برنی سندرز تنها سناتور دموکراتی بود که به این طرح رأی نداد.

پیش‌تر نیز مجلس نمایندگان امریکا در تاریخ 25 آبان با 419 رأی موافق در مقابل یک رأی مخالف، این طرح را تصویب کرده بود و این لایحه اکنون برای تبدیل ‌شدن به قانون تنها باید به امضای اوباما برسد.

این در حالی است که مسئولان ایرانی بارها تأکید کرده‌اند تمدید تحریم‌ها علیه ایران نقض برجام است و واکنش ایران را در پی خواهد داشت.

اکبر رنجبرزاده از اعضای هیئت‌رئیسۀ مجلس شورای اسلامی ایران از تهیۀ طرحی سه فوریتی برای تکلیف دولت به از سرگیری فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای خبر داده است.

رنجبرزاده در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفت: «این طرح سه فوریتی که در حال اضطرار تهیه و مطرح خواهد شد، شامل یک ماده واحده و چند تبصره است که دولت را مکلف می‌کند در صورت تائید مصوبۀ مجلس سنای امریکا توسط رئیس‌جمهور این کشور، توافق برجام را خاتمه دهد و مسیر فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای را از سر بگیرد.»

وی افزود این طرح به صورت سه فوریتی در جلسۀ علنی یکشنبۀ مجلس مطرح خواهد شد.

مجلس سنا و نمایندگان امریکا با اتفاق آراء تمدید 10 سالۀ تحریم‌ها علیه ایران را تصویب کردند.

به گزارش ایرنا، ظریف را در سفر به 3 کشور آسیایی، رؤسای 38 شرکت عمدۀ وابسته به اتاق بازرگانی، 15 شرکت دانش‌بنیان وابسته به ستادهمکاری‌های علمی و فناوری و 8 بانک تجاری به همراه دیگر مقامات صنعتی، بازرگانی و علمی به منظور دیدارهای تجاری و شرکت در همایش‌های مشترک اقتصادی میان ایران، هند، چین و ژاپن همراهی می‌کنند.

شرکت در نشست تجاری مشترک کنفدراسیون صنایع هند، سخنرانی در بنیاد مطالعاتی آبزرور، دیدار با مقامات عالی‌رتبۀ هند و گفتگو دربارۀ مسائل دوجانبه و چندجانبه و همچنین سخنرانی در کنفرانس قلب آسیا از جمله برنامه‌های وزیر امور خارجه در سفر به هند عنوان شده است.

کنفرانس دو روزۀ قلب آسیا با هدف گسترش همکاری‌ها برای کمک به حل و فصل بحران امنیتی افغانستان با حضور نمایندگان بیش از 30 کشور و 10 نهاد بین‌المللی و منطقه‌ای روز شنبه آغاز به کار می‌کند.

ظریف پس از هند به دعوت وزرای امور خارجۀ چین و ژاپن، عازم این دو کشور خواهد شد.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku