News   /   ايران

ایران: تصویب طرح تمدید تحریم‎‏ ایران مخالف برجام و تعهدات امریکا است

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران

سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران در واکنش به تصویب طرح تمدید تحریم‎های یکجانبۀ امریکا علیه ایران در مجلس سنای ایالات متحده، این اقدام را خلاف برجام و تعهدات امریکا دانست.

بهرام قاسمی جمعه (12 آذر) اعلام کرد: «همانگونه که مقامات عالی رتبۀ کشور بارها اعلام کرده‎اند، مصوبۀ اخیر مجلس نمایندگان و سنای امریکا برای تمدید تحریم‎ها علیه ایران مخالف برجام و تعهدات امریکا در حقوق بین‎الملل مبنی بر عدم مداخله در روابط داخلی و بین‎‏المللیِ سایر کشورها است.»

وی افزود: «بر اساس اصول اولیۀ حاکم بر روابط بین‎‏الملل، دولت امریکا مسئول اجرای تعهدات بین‏‌المللی آن کشور است و تحولات سیاسی داخل امریکا و ارتباطات میان قوای مقننه و مجریۀ آن کشور نمی‏‎تواند توجیهی برای اهمال و یا استنکاف از اجرای تعهدات بین‌‏المللی آن کشور محسوب شود.»

قاسمی تصریح کرد: «رئیس‏‌جمهوری ایالات‏‎متحده در برجام پذیرفته است که با استفاده از کلیۀ اختیارات خود، از قانونی و اجرایی شدن موارد مخالف برجام، از جمله مصوبۀ اخیر کنگره، جلوگیری کند.»

سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران همچنین تاکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران نشان داده است که به توافقات بین‏‌المللی خود پایبند است، ولی برای کلیۀ شرایط، پیش‎‏بینی‏‎های متناسب را به عمل آورده و آمادگی لازم برای پاسداری مؤثر، قوی و مدبرانه از حقوق مردم ایران در هر شرایطی را ایجاد کرده است.»

وی افزود: «وزارت امور خارجه، رفتار دولت امریکا در این زمینه را به صورت دقیق رصد کرده و گزارشی کامل به هیئت نظارت بر اجرای برجام به منظور تصمیم‎گیری و اقدام مقتضی ارائه خواهد کرد.»

نمایی از ساختمان کنگرۀ امریکا

روز پنجشنبه (11 آذر) مجلس سنای امریکا طرح تمدید 10 سالۀ تحریم‌ها علیه ایران را به اتفاق آرا تصویب کرد. در این جلسۀ سنا، طرح مذکور برای تمدید قانون تحریم موسوم به آی‌اس‌اِی با 89 رأی موافق و بدون رأی مخالف به تصویب رسید.

پیشتر مجلس نمایندگان امریکا در تاریخ 25 آبان با 419 رأی موافق در مقابل یک رأی مخالف، این طرح را تصویب کرده بود و این لایحه اکنون برای تبدیل شدن به قانون تنها باید به امضای باراک اوباما، رئیس‌جمهور امریکا، برسد.

مقامات امریکا در سال 1996 و در دورۀ ریاست‌جمهوری بیل کلینتون، ایران را به بهانۀ واهی تلاش برای دست‌یابی به تسلیحات هسته‌ای، تحریم کردند.

ایران شدیداً این اتهام را رد و اعلام کرد به عنوان یکی از امضا کنندگان متعهد به پیماننامۀ منع گسترش سلاحهای هسته‌ای (ان‌پی‌تی) و یکی از اعضای آژانس بینالمللی انرژی اتمی، حق استفاده از فناوری هسته‏ای برای اهداف صلح‌آمیز را دارد.

مسئولان ایرانی بارها تأکید کرده‌اند که تمدید تحریم‌ها علیه ایران نقض برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) است و واکنش ایران را در پی خواهد داشت.

حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، در تاریخ 3 آذر فرمودند اگر این تحریم‌ها، تمدید، اجرایی و عملیاتی شود قطعاً نقض برجام است و جمهوری اسلامی در برابر آن واکنش نشان خواهد داد.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز دوشنبۀ گذشته گفت پیش‌بینی‌های لازم از سوی ایران در قبال تصمیم‌ احتمالی امریکا دربارۀ تمدید تحریم‌ها صورت گرفته است.

امریکا یکی از امضاکنندگان توافق هسته‌ای با ایران است. این توافق 23 تیر سال گذشته بین ایران و کشورهای گروه 1+5 شامل امریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان در وینِ اتریش امضا شد.

بر اساس برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام)، قرار شد در ازای محدود شدن بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همۀ تحریم‌های بین‌المللی و یک‌جانبۀ مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران لغو ‌شود.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku