News   /   ايران

ظریف: در صورت عدم پایبندی دیگران به برجام ما گزینه‌های بسیاری داریم

محمد جواد ظریف، وزیر خارجۀ ایران

محمدجواد ظریف، وزیر خارجۀ ایران ضمن تأکید بر پایبندی کامل جمهوری اسلامی به توافق هسته‌ای میان تهران و شش قدرت دنیا، دربارۀ  محفوظ بودن «دیگر گزینه‌ها» برای تهران در صورت پایبند نبودن دیگر طرف‌ها به این توافق‌نامه هشدار داد.

ظریف روز جمعه (21 آبان 95)  در نشست خبری مشترک با لوبومیر زائورالک، همتای چک خود در پراگ، از امریکا به دلیل پایبند نبودن به این توافق انتقاد کرد.

وزیر خارجۀ ایران تصریح کرد: «برجام یک توافق‌نامه چندجانبه منطقی است که به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسیده است و هرچند امریکا به بخشی از تعهدات عمل‌نکرده است اما ما به‌طور کامل به تعهدات خود عمل کرده‌ایم.»

 
محمدجواد ظریف وزیر خارجۀ ایران (سمت چپ) در نشست خبری مشترک با لوبومیر زائورالک، وزیر خارجۀ چک در پراگ(21 آبان 95 عکس از خبرگزاری فرانسه)

 وزیر امور خارجه به چشم‌انداز آینده توافق هسته‌ای ایران و 1+5 اشاره کرد و اظهار داشت: «برجام یک توافق بین‌المللی است، همۀ طرف‌ها باید به آن پایبند باشند و تنها یک توافق دوجانبه محسوب نمی‌شود.»

وی خاطرنشان کرد: «اعتقاد داریم برجام یک قرارداد منطقی است، ترجیح این است که به درد همه می‌خورد اما به این معنا نیست که ایران گزینه‌ای دیگر نداشته باشد.»

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: «ایران می‌خواهد به برجام متعهد بماند و به نفع همگان است به تعهدات برجام مثبت عمل کنند.»

در 23 تیرماه 1394، ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نقشۀ راهی برای «روشن کردن مسائل گذشته و حال» در مورد برنامه هسته‌ای ایران، در وینِ اتریش امضا کردند.

در همین روز، ایران و گروه 1+5  (امریکا، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس به‌اضافه آلمان) درباره برنامۀ هسته‌ای ایران  به جمع‌بندی نهایی رسیدند  که بر اساس آن، درازای کاهش تحریم‌های سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و امریکا، تهران نیز بخش‌هایی از فعالیت‌‌های هسته‌ای خود را محدود کند.

برجام از 26 دی 1394 اجرایی شد؛ هم‌زمان ایران نیز پذیرفت در راستای اعتمادسازی، موقتاً پروتکل الحاقی پیمان منع تولید و تکثیر تسلیحات اتمی را بر اساس برجام اجرا کند. به‌موجب این پروتکل، بازرسان آژانس اجازه دارند هر زمان لازم، از مکان‌های موردنظر خود، بازدید کنند.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku