News   /   ايران

قاسمی: تمدید تحریم‌ها خلف وعدۀ امریکا بود

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران

سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران تمدید تحریم‌های امریکا علیه ایران را «خلف وعده» خواند.

بهرام قاسمی دوشنبه (15 آذر) در نشست خبری هفتگی خود گفت: «آنچه که در کنگره (امریکا) اتفاق افتاد یک خلف وعده و خلاف جهت توافقات قبلی بوده و قابل‌پذیرش نیست.»

وی افزود: «برجام فقط توافق بین دو طرف نیست بلکه توافق با 1+5 است. استقبالی که جامعۀ جهانی از برجام داشته، موجب شده که برجام یک پشتوانۀ بین‌المللی داشته باشد. امریکا نمی‌تواند به‌تنهایی در جهت مخالف حرکت کند و امیدوارم که جهت خود را تغییر دهد.»

قاسمی دربارۀ اجرای برجام از سوی ایران گفت: «تا زمانی که دیگران پیش‌قدم نشوند ما تعهدات خود را نادیده نخواهیم گرفت. اگر امریکا یا هر طرفی بخواهد خلاف برجام عمل کند، ما پیش‌بینی‌های لازم را برای همۀ موارد و شرایط انجام داده‌ایم.»

وی در ادامه با بیان این‌که نقض برجام موضوعی نیست که به‌سادگی اتفاق بیفتد، تأکید کرد: «ما از حقوق ملت ایران دفاع کرده و نگران تحریم‌های جدید نیستیم. ما اجازه نخواهیم داد دیگران حق‌وحقوق ملت ایران را ضایع کنند.»

بهرام قاسمی گفت: «آنچه که در رفتار امریکایی‌ها شاهد بودیم و خیلی هم غیرطبیعی نیست، این است که امریکا کشوری است که به بدعهدی و کارشکنی و روش‌های خشن و غیرواقع‌بینانه به‌خصوص در رابطه با جمهوری اسلامی ایران عادت داشته است و ما تجارب تلخی را در دهه‌های گذشته از اقدامات غیرمسئولانۀ آن‌ها داریم.»

وی ادامه داد: «در مورد این‌که آقای اوباما چه خواهد کرد هم باید بگویم تصور بر این بود که ایشان باید طبق تعهداتی که داشته‌اند این مصوبات را وتو می‌کردند. اما اخباری که گهگاه جسته‌وگریخته از داخل امریکا منتشر می‌شود نشان می‌دهد که احتمالاً او مصوبات سنا و کنگره را وتو نخواهد کرد و آن را تصویب خواهد کرد.»

مجلس سنا و مجلس نمایندگان امریکا اخیراً با اکثریت آراء، طرح تمدید 10 سالۀ تحریم‌ها علیه ایران را تصویب کرده‌اند. این طرح برای تبدیل شدن به قانون، نیاز به امضای رئیس‌جمهور امریکا دارد.

این در حالی است که مسئولان ایرانی بارها تأکید کرده‌اند تمدید تحریم‌ها علیه ایران نقض برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) است و واکنش ایران را در پی خواهد داشت.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku