News   /   ايران   /   تلگرام

موگرینی: ترامپ در صورت ترک برجام با پوتین برخورد خواهد کرد

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا، می‌گوید اگر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا، تصمیم به ترک برجام بگیرد، امریکا مجبور به رویارویی با روسیه خواهد شد.

موگرینی این سخنان را چهارشنبه (24 آذر) در مصاحبه با وال‌استریت ژورنال مطرح کرد و افزود تلاش ترامپ برای گرفتن امتیازات تازه از ایران در رابطه با برنامه هسته‌ای این کشور غیرممکن است.

وی تأکید کرد: «این یک توافق بین‌المللی است که در چارچوب سازمان ملل حاصل شد. هیچ راهی برای بازگشایی دوجانبۀ این توافق وجود ندارد.»

ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود توافق هسته‌ای را «یک فاجعه و احمقانه‌ترین توافق در تمام دوران» توصیف کرده و گفته بود آن را لغو می‌کند.

موگرینی در ادامه گفت: «من فکر می‌کنم ادامۀ اجرای این توافق به نفع امریکا است.»

وی افزود یکی از نخستین عواقب تصمیم امریکا برای دست کشیدن از توافق هسته‌ای، رویارویی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، خواهد بود که کشورش از امضاکنندگان این توافق است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا (عکس از خبرگزاری فرانسه)
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

مجلس سنای امریکا 11 آذر طرح تمدید 10 سالۀ تحریم‌ها علیه ایران را به‌اتفاق آراء تصویب کرد. این طرح پیش‌تر نیز به تصویب مجلس نمایندگان امریکا رسیده بود و اکنون برای تبدیل‌شدن به قانون، تنها به امضای باراک اوباما، رئیس‌جمهور امریکا، نیاز دارد.

مقامات امریکا در سال 1996 و در دورۀ ریاست‌جمهوری بیل کلینتون، ایران را به بهانۀ واهی تلاش برای دست‌یابی به تسلیحات هسته‌ای، تحریم کردند.

مسئولان ایرانی بارها تأکید کرده‌اند که تمدید تحریم‌ها علیه ایران نقض آشکار برجام است و واکنش ایران را در پی خواهد داشت.

امریکا یکی از امضاکنندگان توافق هسته‌ای با ایران است. این توافق 23 تیر سال گذشته بین ایران و کشورهای گروه 1+5 شامل امریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان در وینِ اتریش امضا شد.

بر اساس برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام)، قرار شد درازای محدود شدن بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همۀ تحریم‌های بین‌المللی و یک‌جانبۀ مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران لغو ‌شود.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.                                                                                                


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku