News   /   آمريکا

اوباما: بعید است که ترامپ توافق هسته‎ای با ایران را تغییر دهد

باراک اوباما، رئیس‌جمهور امریکا در یک نشست خبری در کاخ سفید در واشنگتن (24 آبان 1395- عکس از خبرگزاری رویترز)

رئیس‌جمهور امریکا می‎گوید بعید است که دونالد ترامپ، جانشین وی، توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 بر سر برجام را تغییر دهد.

باراک اوباما دوشنبه در یک نشست خبری در کاخ سفید در پاسخ به سؤالی دربارۀ شعارهای انتخاباتی ترامپ ازجمله قطع حمایت امریکا از معارضین دولت سوریه و همچنین باز‌بینی، تغییر یا لغو توافق‌نامه‌های بین‌المللی امریکا در مورد تغییرات آب‌وهوایی و برنامۀ هسته‎‏ای ایران، این اظهارات را مطرح کرد.

اوباما با اشاره به موفقیت توافق با ایران بر سر برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) و همچنین موافقت حدود 200 کشور با توافق تغییرات آب‎وهوایی در پاریس، گفت: «باطل‌کردن امری که در حال نتیجه دادن است، سخت‏‎تر از باطل کردن یک امر بی‌نتیجه است.»

رئیس‌جمهور امریکا افزود: «سنت این است که توافق‌نامه‌‏های بین‎المللی در دولت‌های بعدی دنبال شود. به‌خصوص اگر دریابید که آن‏‎ها نتایج خوبی برای ما دارند.»

ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی خود، بارها به انتقاد از توافق هسته‎ای با ایران پرداخت و حتی در نشست کمیتۀ امور عمومی امریکا و اسرائیل در ماه مارس (فروردین 1395) گفت: «اولویت شماره یک برای من رد این توافق زیان‌بار با ایران است. مدت زیادی درگیر آن بوده‌ام. توافق را می‌شناسم و اجازه دهید به شما بگویم، این توافق فاجعه‌بار است. برای امریکا، اسرائیل و برای کل خاورمیانه.»

اوباما گفت با توجه به این‌که ایران تاکنون به تعهدات خود بر اساس برجام، پایبند بوده است، برای ترامپ خیلی دشوار خواهد بود که این توافق را برهم بزند.

وی افزود ترامپ علاوه بر این باید به تأثیر این اقدام خود بر متحدان نزدیک امریکا بیندیشد.

رئیس‌جمهور امریکا گفت: «برای این‌که ما از این توافق خارج شویم، می‎بایست کشورهای دیگری را تحریم کنیم که هنوز متعهد به این توافق هستند، چون آن‎ها به برجام متعهد خواهند ماند.»

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا اخیراً از برجام به‌عنوان مصوبۀ شورای امنیت سازمان ملل، دفاع کرد و گفت اجرای این توافق از اولویت‎های این اتحادیه است.

وزیران خارجۀ کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا نیز اعلام کرده‎اند تعهد به اجرای برجام از سوی کشورهایشان قطعی است.

اوباما در بخش دیگری از سخنان خود اذعان کرد که سیاست خارجیِ دولتش در قبال بحران سوریه  با شکست روبرو شده است.

وی گفت: «می‎دانم که سیاست خارجی ما در قبال سوریه نتیجه نداده است. این چیزی است که من هر روز به آن فکر می‎کنم و ما همچنان در تلاش برای پیدا کردن فرمولی هستیم که به این بحران پایان دهد.»

تظاهرات ضد ترامپ در نیویورک (22 آبان 1395 - عکس از خبرگزاری فرانسه)

اوباما خطاب به امریکایی‌ها: به ترامپ فرصتی بدهید

رئیس‎جمهور امریکا در این نشست خبری از مردم امریکا خواست که به رئیس‌جمهور منتخبِ خود فرصتی بدهند تا خود را برای مسئولیت‎های ریاست‎جمهوری آماده کند.

اوباما گفت بسیاری از انتظارات ترامپ به‌زودی و براثر جاذبۀ منصب ریاست‌جمهوری، تغییر خواهد کرد.

وی همچنین تصریح کرد پس از دیدار با ترامپ در کاخ سفید، مطمئن است که جانشینش در مورد این‌که می‌خواهد رئیس‎جمهور همۀ امریکایی‌ها باشد، صادق است، اما از ترامپ خواست به کسانی که به‌واسطۀ شعارهای انتخاباتی‌اش دچار نگرانی شده‎اند، ازجمله اقلیت‌ها و زنان، نزدیک‌تر شود.

اظهارات تند و نژادپرستانۀ ترامپ علیه مکزیکی‌ها و شعارهایی نظیر جلوگیری از ورود مسلمانان و یا تفتیش عقاید آن‌ها، با موجی از اعتراضات در سراسر امریکا روبرو شده است. معترضان امریکایی نگران تحقق این وعده‌ها هستند، اما ترامپ در تازه‌ترین مصاحبه‌هایش از برخی از مواضع خود کوتاه آمده است.

اوباما درعین‌حال بازهم به دیدگاهش مبنی بر آماده نبودن ترامپ برای ریاست‌جمهوری اشاره کرد و گفت: «آیا نگرانم؟ مسلماً نگران هستم. من و او در بسیاری از مسائل اختلاف داریم.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا (عکس از رویترز)

وی تصریح کرد: «من فکر می‎کنم مهم است که به او [ترامپ] اجازه بدهیم تصمیم‌هایش را بگیرد. مردم امریکا در چند سال آینده نسبت به آنچه شاهدش هستند، قضاوت خواهند کرد.»

ترامپ به ناتو متعهد است

رئیس‎جمهور امریکا همچنین در بخش دیگری از این نشست خبری گفت ایالات‌متحده همچنان قدرت «اجتناب‌ناپذیر» در جهان باقی خواهد ماند و افزود ترامپ به وی اعلام کرده که به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) متعهد خواهد بود.

اوباما گفت: «در گفت‌وگوی من با رئیس‌جمهور منتخب، وی علاقۀ زیادی به حفظ روابط راهبردی ما نشان داد.»

وی همچنین در ارتباط با دیدارهای ترامپ با رهبران جهان طی هفتۀ جاری، گفت: «یکی از پیام‎هایی که من قادر به ارائۀ آن‎ هستم تعهد وی به ناتو و اتحاد اقیانوس اطلس است.»

بر اساس قانون امریکا، اوباما تا ظهر بیستم ژانویه 2017 (1 بهمن) روز معارفه- رئیسجمهور است.

در روز معارفه که 2 ماه و نیم از انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته است، رئیسجمهور تازۀ امریکا و معاونش سوگند یاد کرده و وارد کاخ سفید میشوند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku