News   /   آمريکا

ترامپ از معترضان به ریاست‌جمهوری‌اش خواست نترسند

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا، در حال انجام نخستین مصاحبۀ تلویزیونی خود در برنامۀ «60 دقیقه» در شبکۀ تلویزیونی سی‌بی‌اس امریکا پس از برگزاری انتخابات (23 آبان 1395)

رئیس‌جمهور منتخب امریکا از معترضانی که پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری دست به تظاهرات علیه او می‌زنند، خواست از طرح‌‎های وی نترسند.

دونالد ترامپ یکشنبه در گفت‌وگو با شبکۀ سی‌بی‌اسِ امریکا خطاب به معترضان امریکایی که طی روزهای گذشته نسبت به اجرای وعده‌های نژادپرستانۀ ترامپ، اعلام انزجار کرده بودند، گفت: «نترسید. ما کشورمان را پس می‎گیریم، اما حقیقتاً نترسید.»

این غول املاک و مستغلات امریکایی که اکنون به‌عنوان رئیس‌جمهورِ آتی انتخاب شده است، پیش از انتخابات چندین بار وعده داد که برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی از مکزیک، دیواری در سراسر مرز امریکا با این کشور خواهد ساخت.

اظهارات تند و نژادپرستانۀ ترامپ علیه مکزیکی‌ها و شعارهایی نظیر جلوگیری از ورود مسلمانان و یا تفتیش عقاید آن‌ها، با موجی از اعتراضات در سراسر امریکا روبرو شده است. معترضان امریکایی نگران تحقق این وعده‌ها هستند، اما ترامپ در تازه‌ترین مصاحبه‌اش از برخی از مواضع خود کوتاه آمده است.

وی در این مصاحبه به‌جای دیوار از امکان «حصارکشی» در بخش‌هایی از مرز مکزیک خبر داد.

ترامپ در‌عین‌حال گفت: «اما در برخی از مناطق، ساخت دیوار مناسب‎تر است. من خیلی خوب این کار را بلدم، به آن ساخت‎وساز می‎گویند. حصارکشی‌هایی هم وجود خواهد داشت.»

رئیس‌جمهور منتخب امریکا گفت پس از آغاز دورۀ ریاست‌جمهوری خود، فوراً 3 میلیون مهاجر غیرقانونی را از کشور اخراج می‌کند.

این در حالی است که پل رایان، رئیس جمهوری‎خواه مجلس نمایندگان امریکا، یکشنبه در گفت‌وگو با شبکۀ خبری سی‌ان‌ان گفته بود نمایندگان و ترامپ برنامه‎ای برای اخراج مهاجران ندارند و تمرکز اصلی بر روی «تأمین امنیت مرزهای» امریکا است.

تظاهرات علیه برگزیده شدنِ دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور جدید امریکا در شهر لس‌آنجلس در ایالت کالیفرنیا (22 آبان 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)

ترامپ: دست از آزار اقلیت‎ها بردارید

ترامپ در بخش دیگری از سخنانش در این مصاحبۀ تلویزیونی از هوادارانش خواست دست از اذیت و آزار اقلیت‎ها بردارند.

هنگامی‌که مجری برنامۀ «60 دقیقه» به ترامپ گفت به دلیل اظهارات وی دربارۀ مکزیکی‌ها و مسلمانان، هوادارانش به آزار این دو گروه می‌پردازند، ترامپ گفت: «من از شنیدن این موضوع بسیار ناراحت شدم. و می‌گویم بس کنید. اگر کمکی می‎‌کند من این را در مقابل دوربین‎ها می‎گویم: بس کنید.»

طی روزهای گذشته حامیان ترامپ در تجمع‌های خود شعارنوشته‏‎های نژادپرستانه در دست داشته‎اند و پیام‎هایی اهانت‎‌آمیز علیه اقلیت‎ها سر داده‎اند و این در حالی است که بسیاری از اقلیت‎ها در امریکا به‌شدت نگران آیندۀ خود هستند.

ترامپ گفت وی شاهد تعداد «بسیار کمی» شامل «یک یا دو نمونه» از توهین‎های نژادی علیه اقلیت‎ها پس از انتخابات بوده است و افزود: «می‌خواهم بگویم این کار را نکنید، خیلی بد است، چون من قصد دارم در کشور وحدت ایجاد کنم.»

از راست: استیون بنن و رینس پریبس به ترتیب به عنوان مشاور و رئیس دفتر دونالد ترامپ معرفی شدند. (عکس از خبرگزاری فرانسه)

ترامپ رئیس دفتر و مشاور خود را برگزید

ترامپ روز یکشنبه رینس پریبس، دبیر کمیتۀ ملی حزب جمهوری‌خواه، را به‌عنوان رئیس دفتر خود معرفی کرد. این انتخاب در حالی صورت گرفته است که پریبس ارتباط خوبی با رایان دارد که در طول مبارزات انتخاباتی ترامپ از مخالفان طرح‏ها و شعارهای او بود.

پیش از برگزاری انتخابات ریاست‎‌جمهوری امریکا، ویدئویی شرم‎آور از اظهارات توهین‌آمیزِ ترامپ دربارۀ زنان، موجب شد که رایان، میچ مک کانل، رهبر اکثریت مجلس سنای امریکا، جان مک‌کین، سناتور پرنفوذ و چندین رهبر جمهوری‎خواه دیگر به انتقاد از ترامپ بپردازند، هرچند رایان به عنوان رهبر حزب جمهوری‎خواه درنهایت از نامزدی ترامپ حمایت کرد.

روز یکشنبه استیون بنن نیز به عنوان مشاور اصلی ترامپ معرفی شد. بنن که پیشتر مدیر وب‌سایت خبریِ محافظه‎‏کار و راست‎گرای برایبارت بود، برای تصدی‌گری مدیریت ستاد ترامپ از شغل خود استعفا داده بود.

براساس قانون امریکا، باراک اوباما، رئیس‌جمهور فعلی امریکا، تا ظهر بیستم ژانویه 2017 (1 بهمن) – روز معارفه- رئیس‎جمهور است.

در روز معارفه که 2 ماه و نیم از انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته است، رئیس‎جمهور تازۀ امریکا و معاونش سوگند یاد کرده و وارد کاخ سفید می‎شوند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku