News   /   آمريکا

ترامپ: برکناری اسد در دستور کار امریکا نیست

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا، می‌گوید تمرکز اصلی دولت وی بر مبارزه با داعش در سوریه، و نه برکناری بشار اسد، رئیس‌جمهور این کشور، خواهد بود.

ترامپ جمعه (21 آبان) در مصاحبه با روزنامۀ وال‌استریت ژورنال گفت کمک به دولت دمشق در مبارزه با داعش باید هدف اصلی امریکا در سوریه باشد.

وی تأکید کرد حمایت از دولت اسد بهترین راه برای ریشه‌کن کردن تروریست‌هایی است که در سوریه در حال ایجاد هرج‌ومرج هستند.

ترامپ گفت: «رویکرد من دربارۀ سوریه با بسیاری از مردم متفاوت است. نظر من این است که شما در سوریه می‌جنگید، سوریه با داعش می‌جنگند و (بنابراین) شما باید از شرّ داعش خلاص شوید.»

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه (عکس از سانا)

وی افزود: «روسیه در حال حاضر کاملاً متحد سوریه است. از سوی دیگر، ایران که در حال قدرت گرفتن است، با سوریه متحد شده است... اکنون ما از شورشیان علیه (دولت) سوریه حمایت می‌کنیم، درحالی‌که اصلاً نمی‌دانیم آن‌ها چه کسانی هستند.»

رئیس‌جمهور منتخب امریکا گفت: «اگر امریکا به اسد حمله کند، ما درنهایت به جنگ با روسیه می‌رسیم.»

وی همچنین بر تقویت روابط با روسیه تأکید کرد. ترامپ در ادامه گفت نامۀ «زیبایی» از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، دریافت کرده و به‌زودی با او تماس تلفنی خواهد داشت.

امریکا تاکنون به همراه ترکیه و هم‌پیمانان عرب خود ازجمله قطر و عربستان سعودی، از معارضان سوری حمایت مالی و لجستیکی کرده است.

رویکرد دیرینۀ امریکا این بود که برای پایان دادن به بحرانِ 5 سالۀ سوریه، اسد باید از قدرت برکنار و انتخابات مجدد برگزار شود.

درهمین راستا، پیش‌تر هیلاری کلینتون، که در رقابت‌های انتخاباتی رقیب دموکرات ترامپ بود، خواستار ایجاد منطقۀ پروازممنوع در سوریه شده بود؛ اقدامی که درنهایت به نفع معارضان سوری بود.

دمشق و مسکو علیه گروه‌های تروریستی که در سوریه فعالیت می‌کنند، حملات هوایی انجام می‌دهند اما امریکا و هم‌پیمانانش تاکنون در تلاش بودند تا برای رسیدن به مقاصد خود، منطقۀ پروازممنوع در سوریه ایجاد کنند.

ترامپ همچنین دربارۀ مسئلۀ اسرائیل – فلسطین ابراز امیدواری کرد که دو طرف به «توافقی نهایی» دست یابند. او گفت به‌عنوان یک «میانجی» تمایل دارد که چنین توافقی حاصل شود. این در حالی است که ترامپ پیش‌تر گفته بود مسئلۀ فلسطین و اسرائیل «جنگی است که هرگز به پایان نمی‌رسد».

ترامپ در انتخاباتِ 18 آبان به‌عنوان رئیس‌جمهور امریکا برگزیده شد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku