News   /   آمريکا

تظاهرات ضد ترامپ در چهارمین روز متوالی در امریکا ادامه یافت

تصویری از تظاهرات در نیویورک در اعتراض به نتیجۀ انتخابات ریاست جمهوری امریکا و پیروزی دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری خواه (22 آبان 1395، عکس از خبرگزاری فرانسه)

تظاهرات و اعتراضات علیه نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در چهارمین روز متوالی همچنان ادامه یافت.

سازمان دهندگان این اعتراضات حضور و مشارکت مردم را حدود 2 هزار نفر تخمین زده بودند اما بعد از آغاز راه‌پیمایی، شمار تظاهرات کنندگان به‌تدریج افزایش یافت و به حدود 10 هزار نفر رسید.

تظاهرات کنندگان به‌رغم حضور سنگین نیروی پلیس و تشدید تدابیر امنیتی در اطراف «برج ترامپ»، رستوران‌ها و لابی این ساختمان در نیویورک، به اعتراضات خود ادامه دادند و با سردادن شعار علیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، مخالفت خود را با نتیجه انتخابات ابراز کردند.

نقاط مختلف ایالت کالیفرنیا در غرب آمریکا ازجمله شهر مهم لس‌آنجلس نیز در حالی صحنۀ تظاهرات بود که نیروی پلیس شب قبل از آن، بیش از 200 نفر را در جریان اعتراضات دستگیر کرده بود.

تصویری از تظاهرات معترضان ضد ترامپ در شهر نیویورک (21 آبان 1395، عکس از پاسیفیک پرس)

تلاش فعالان برای ادامۀ اعتراضات در روز آغاز دوره ریاست‌ جمهوری ترامپ

در همین حال، فعالان آمریکا در سراسر کشور در آستانۀ مراسم آغاز دورۀ ریاست‌ جمهوری ترامپ در روز 20 ژانویه در واشنگتن، طرح‌های فشرده‌ای را اعلام کرده‌اند که «راهپیمایی میلیونی زنان» در پایتخت ازجملۀ این طرح‌ها به شمار می‌آید.

«راهپیمایی میلیونی زنان» در واکنش به برخورد نادرست و اهانت‌هایی است که به‌طور گسترده درباره ترامپ نسبت به زنان گزارش شده است.

افزون بر این، گروه‌های چپ‌گرا نیز با فعالیت در شبکه‌های مجازی و به‌صورت آنلاین، به برنامه‌ریزی برای برگزاری راه‌پیمایی‌های اعتراض‌آمیز، هم‌زمان با مراسم آغاز دوره ریاست جمهوری ترامپ، پرداخته‌اند.

این در حالی است که به گزارش نشریۀ انگلیسی گاردین، پاتریس کولورز، مؤسس جنبش ضد نژادپرستی «زندگی سیاه‌پوستان مهم است»، این جنبش را «عزادار و ماتم‌زده» دانسته و گفته است «چیزی بزرگ‌تر و قوی‌تر از نفرتی که ترامپ و تیم وی نسبت به اقلیت‌های انزوایافتۀ جامعۀ امریکا از خود نشان می‌دهند، ایجاد خواهد کرد.»

تصویری از حضور نیروی پلیس ضد شورش امریکا در زمان برگزاری تظاهرات معترضان در شهر پورت‌لند علیه پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016  (21 آبان 1395، عکس از خبرگزاری فرانسه)

تظاهرات ضد ترامپ در آلمان

تظاهرات و اجتماعات علیه ترامپ به آلمان نیز گسترش یافته است. معترضان روز شنبه (22 آبان) در مخالفت با سیاست‌های رئیس‌جمهور تازه منتخب آمریکا مقابل سفارت واشنگتن در برلین تجمع کردند.

معترضان آلمانی در تظاهراتِ ضد ترامپ در برلین که با حضور سازمان‌های حقوق مدنی از جمله جنبش «زندگی سیاه‌پوستان اهمیت دارد» برگزار شد،  سیاست‌های دولتی وی را به دلیل آنچه «بیگانه‌ستیزی و نژادپرستی» خواندند، محکوم کردند.

این تحولات در حالی روی داد که ترامپ روز پنج‌شنبه (20 آبان) تظاهرات و اعتراضات علیه پیروزی وی را به «معترضان حرفه‌ای» نسبت داد که «با گزارش رسانه‌ها تحریک شده‌اند.»

وی همچنین در اولین پیام آنلاین خود معترضان را «بسیارغیرمنصف» دانست و ابراز نگرانی کرد این‌گونه تلاش‌ها موفقیت وی را در انتخابات ریاست جمهوری تضعیف کند.

با ادامۀ اعتراضات، ترامپ در دومین پیام اینترنتی خود از معترضان به خاطر آنچه «علاقۀ شدید نسبت به کشور بزرگ» امریکا دانست، قدردانی کرد.

هیلاری کلینتون شکست خود را به اف بی آی نسبت داد

در همین حال، بر اساس گزارش‌های منتشرشده، هیلاری کلینتون، رقیب ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا، شکست خود را به دو نامه‌ای نسبت داده است که جیمز کومی، رئیس اف.بی.آی به کنگره داد.

نامزد شکست‌خوردۀ حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، رئیس پلیس فدرال این کشور (اف بی آی) را عامل شکست خود در این انتخابات دانسته و گفته است رئیس اف.بی.آی با مطرح کردن موضوع تحقیقات بیشتر دربارۀ رسوایی ایمیل‌های وی، مقدمات شکست در انتخابات را فراهم کرد.

به گفته کلینتون، نامه کومی به کنگره نوعی آشفتگی بی‌پایه و اساس در مردم ایجاد کرد و نتیجۀ انتخابات را تحت تأثیر قرار داد.

نامزد حزب دموکرات افزود،  اِف.بی.آی 6 نوامبر، دو روز مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، وی را از اتهامات کیفری تبرئه کرد اما شوکی که بر اثر آن به مردم وارد شد، روند مثبت تبلیغات وی را با خلل مواجه کرد و ترامپ توانست از این فرصت به نفع خود استفاده کند و پیروز شود.

در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا که هشت نوامبر 2016 (18 آبان 1395) برگزار شد، دونالد ترامپ توانست با کسب 279 رأی الکترال از کلینتون که  228 رأی الکترال را به خود اختصاص داده بود، پیشی بگیرد و به‌عنوان چهل و پنجمین رئیس‌جمهوری آمریکا به کاخ سفید راه یابد.

ترامپ با پیروزی در این انتخابات جامعۀ جهانی را متعجب کرده و امریکا را در مسیری جدید و نامعلوم قرار داده است.

بیشتر معترضان نگران اجرای وعده‌های انتخاباتی ترامپ هستند و معتقدند وی صلاحیت رئیس‌جمهوری امریکا را ندارد.

تبلیغات انتخاباتی ترامپ که با اظهارات توهین‌آمیز وی علیه اقلیت‌های ساکن امریکا همراه بوده است، از دیگر مواردی است که نگرانی منتقدان را بر انگیخته است.

ترامپ در سخنان جنجال‌برانگیز خود درخواست منع ورود مسلمانان به امریکا را مطرح کرد و گفت باید با ساختن دیواری طویل در امتداد مرز امریکا و مکزیک، از ورود مهاجران مکزیک به این کشور جلوگیری کرد.

وی همچنین خواستار ایجاد یک پایگاه اطلاعاتی برای ردیابی و شناسایی مسلمانان در سراسر امریکا شد و گفت این کشور «قطعاً هیچ گزینه‌ای» به‌جز بستن مساجد نخواهد داشت.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku