برگزاری ششمین دور از مذاکرات صلح سوریه در ژنو

تصویری آرشیوی از نمایندگان دولت سوریه و مخالفان و سازمان در پنجمین دور از مذاکرات صلح سوریه در ژنو سوئیس (9 فروردین 96، عکس از آسوشیتدپرس)

ششمین دور از مذاکرات صلح سوریه تحت نظارت سازمان ملل باهدف یافتن راه‌حلی سیاسی برای پایان دادن به مناقشه در این کشور عربی امروز  در ژنو سوئیس  برگزار می شود.

پنج دور مذاکرات قبلی با میانجیگری سازمان ملل که میان نمایندگان دولت دمشق و گروه‌های مخالف برگزار شد، بدون دستیابی به نتایج مشخصی پایان یافت.

طرف‌های درگیر در سوریه همچنین در چهار دور مذاکرات صلح با میانجیگری ایران، روسیه و ترکیه در آستانه، پایتخت قزاقستان شرکت کردند. در جریان این مذاکرات روسیه، ایران و ترکیه، سه کشور تضمین‌کننده در مذاکرات صلح آستانه، یادداشت تفاهم ایجاد مناطق کاهش مناقشه در سوریه را امضا کردند.

مطابق با این برنامه، گروه‌های معارض و دمشق، تمامی درگیری‌ها و استفاده از انواع سلاح‌ها را در مناطق امن متوقف خواهند کرد. این اقدام باهدف تسهیل درروند تلاش‌های دیپلماتیک وامداد رسانی، احیای زیرساخت‌های تخریب‌شده و بازگشت غیرنظامیان به منازلشان اتخاذشده است.

استفان دِ میستورا، نماینده ویژۀ سازمان ملل در امور سوریه دوشنبه در کنفرانسی خبری در ژنو تصریح کرد مذاکرات صلح آستانه و ژنو درزمینهٔ حل‌وفصل بحران سوریه  که«به دنبال هم» برگزار شد، نتیجه‌بخش بود.

استفان دِ میستورا، نماینده ویژۀ سازمان ملل در امور سوریه در کنفرانسی خبری در آستانۀ مذاکرات صلح سوریه در ژنو سوئیس (25 اردیبهشت 96، عکس از رویترز)

وی با اشاره به توافق درزمینهٔ ایجاد مناطق کاهش مناقشه در سوریه افزود: «تردیدی نیست که برگزاری این نشست با توجه به دستیابی به یادداشت تفاهم آستانه ضروری بود.»

وی پیشتر دربارۀ نتایج نشست آستانه گفته بود: «این نشست دستاوردهای داشت که واقعاً امیدوارکننده بود.»

این نماینده سازمان ملل همچنین دوشنبه در اظهاراتی گفت بود که بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه با اعزام هیئتی به ژنو علاقه‌مندی خود را به یافتن راه‌حلی سیاسی برای حل بحران سوریه نشان داد.

وی همچنین تصریح کرد آخرین دور از مذاکرات ژنو در سراسر هفته حول چهار موضوع نحوۀ اداره کشور، قانون اساسی جدید، انتخابات و مبارزه با تروریسم برگزار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: «کاهش خشونت در سوریه امکان‌پذیر نخواهد بود مگر آن‌که افقی سیاسی در یک‌جهت و یا جهتی دیگر وجود داشته باشد.»

کمیتۀ عالی مذاکرات سوریه، اصلی‌ترین ائتلاف مخالف دولت دمشق، برای شرکت در مذاکرات ژنو ابراز علاقه‌مندی بیشتری از خود نشان داده است. اعضای این کمیته در مذاکرات آستانه هم حضور داشتند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دوشنبه گفت نمایندگان روسیه، ایران و ترکیه به‌منظور ترسیم خطوط مناطق امن و نظارت بر روند این توافق با دولت دمشق در تماس هستند.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku